Forberedelser
Rapportering og anmodning om utbetaling skjer via nettsida regionalforvaltning.no. Før du går dit, er det det lurt å samle alle dokumentene du trenger i en mappe på datamaskinen.
Kostnader må dokumenteres med faktura, betalingskvittering og nødvendig attestasjon. Dersom du har fakturaer, kvitteringer eller andre dokumenter på papir, må du skanne disse og legge de i samme mappe. Bruk enkle filnavn som er lett å tyde, for eksempel «faktura fryseskap», «betalingskvittering fryseskap», «attestert prosjektregnskap» eller lignende.
Vær ute i god tid
Frist for rapportering finner du i tilsagnsbrevet. 60 dager før fristen går ut, får du en påminnelse pr e-post. Dersom du ser at du ikke rekker fristen, kan du sende en e-post til din saksbehandler og be om utsettelse.
√ Tilsagnsbrev med søknadsnummer og opplysninger om utbetalingsfrist
√ Alle faktura og kvitteringer for utgifter i prosjektet
√ Prosjektregnskap: oppstilling av netto kostnader (fakturabeløp eks. mva)
Last ned mal for rekneskap PDF
√ Attestasjon (godkjenning) av regnskap gjelder både ved sluttutbetaling og delutbetaling. Det er ulike krav til attestasjon, alt etter hvor stort beløp du har fått innvilget:
- For tilsagn 100 000-600 000 kr: Prosjektregnskap må stadfestes av godkjent regnskapsfører som er habil.
- For tilsagn under 100 000 kr: Prosjektregnskap må være signert av daglig leder eller styreleder.
Dersom du har fått utviklingsstøtte: Rapport om tiltak ved utviklingsstøtte signert av din Merkur-konsulent
Innsending av rapport og utbetalingsanmodning
Gå til regionalforvaltning.no og logg inn med samme brukernavn og passord som du brukte da du søkte om støtte
- Klikk på fana [Tilsagn] på toppen av siden
- Finn tilsagnet ditt og klikk på [Utbetaling]
- Klikk på [Ny anmodning om utbetaling] og velg [Delutbetaling] eller [Sluttutbetaling]
- Gi tydelige og forklarende svar på alle spørsmål i skjema for utbetalingsanmodning
- Last opp alle vedlegg – pass på at all nødvendig dokumentasjon er med
- Klikk på [Lagre og avslutt]
Du er nå klar til å sende inn utbetalingsanmodning
- Finn tilsagnet ditt [Utbetalingsanmodning] og klikk [Send inn]
- Huk av [Bekreft innsendelse av anmodning] i blått felt
- Klikk på [Send inn anmodning]
Du har nå bedt om å få utbetalt støtte. I fana Prosjektutbetalinger vil du nå få bekreftet innsendt skjema. Her vil det stå “Innsendt xx.xx.2025”.