Slik får du utbetalt støtte

Merkur-programmet  ›  Søk støtte  ›  Slik får du utbetalt støtte

Slik får du utbetalt støtte

For å få utbetalt støtte fra Merkur-programmet, må du rapportere på prosjektet ditt. Du rapporterer og ber om utbetaling i en og samme prosess. Her ser du hvordan du går fram.

Forberedelser

Rapportering og anmodning om utbetaling skjer via nettsida regionalforvaltning.no. Før du går dit, er det det lurt å samle alle dokumentene du trenger i en mappe på datamaskinen.

Kostnader må dokumenteres med faktura, betalingskvittering og nødvendig attestasjon. Dersom du har fakturaer, kvitteringer eller andre dokumenter på papir, må du skanne disse og legge de i samme mappe. Bruk enkle filnavn som er lett å tyde, for eksempel «faktura fryseskap», «betalingskvittering fryseskap», «attestert prosjektregnskap» eller lignende.

Vær ute i god tid

Frist for rapportering finner du i tilsagnsbrevet. 60 dager før fristen går ut, får du en påminnelse pr e-post. Dersom du ser at du ikke rekker fristen, kan du sende en e-post til din saksbehandler og be om utsettelse.

√ Tilsagnsbrev med søknadsnummer og opplysninger om utbetalingsfrist

√ Alle faktura og kvitteringer for utgifter i prosjektet

√ Prosjektregnskap: oppstilling av netto kostnader (fakturabeløp eks. mva)

Last ned mal for rekneskap PDF

Last ned mal rekneskap Excel

√ Attestasjon (godkjenning) av regnskap gjelder både ved sluttutbetaling og delutbetaling. Det er ulike krav til attestasjon, alt etter hvor stort beløp du har fått innvilget:

  • For tilsagn 100 000-600 000 kr: Prosjektregnskap må stadfestes av godkjent regnskapsfører som er habil.
  • For tilsagn under 100 000 kr: Prosjektregnskap må være signert av daglig leder eller styreleder.

Dersom du har fått utviklingsstøtte: Rapport om tiltak ved utviklingsstøtte signert av din Merkur-konsulent

Last ned rapportskjema PDF

Last ned rapportskjema Word

Last ned rapportskjema ODT

Innsending av rapport og utbetalingsanmodning

Gå til regionalforvaltning.no og logg inn med samme brukernavn og passord som du brukte da du søkte om støtte

  • Klikk på fana [Tilsagn] på toppen av siden
  • Finn tilsagnet ditt og klikk på [Utbetaling]
  • Klikk på [Ny anmodning om utbetaling] og velg [Delutbetaling] eller [Sluttutbetaling]
  • Gi tydelige og forklarende svar på alle spørsmål i skjema for utbetalingsanmodning
  • Last opp alle vedlegg – pass på at all nødvendig dokumentasjon er med
  • Klikk på [Lagre og avslutt]

Du er nå klar til å sende inn utbetalingsanmodning

  • Finn tilsagnet ditt [Utbetalingsanmodning] og klikk [Send inn]
  • Huk av [Bekreft innsendelse av anmodning] i blått felt
  • Klikk på [Send inn anmodning]

Du har nå bedt om å få utbetalt støtte. I fana Prosjektutbetalinger vil du nå få bekreftet innsendt skjema. Her vil det stå “Innsendt xx.xx.2025”.

Treng du meir rettleiing?

Regelverk for skatt og støtte

Investeringsstøtte er skattefri for butikkar som er lokalisert i ein typisk distriktskommune. Servicestøtte og utviklingsstøtte er skattepliktig.