Lokalmat i lokale butikker

Lokalmat Vigdis.jpg

LOKALT: Lokalmaten blir mer synlig for kundene, når den blir plassert i egne hyller

Merkur-programmet satser på lokalmat. Markedet for lokalprodusert mat er i sterk vekst. Merkur arbeider for at distriktsbutikkene skal kunne tilby et godt utvalg med lokalmat, både for fastboende, hyttekunder og turister.

De siste åtte årene har det blitt gjennomført flere Merkur-prosjekt for å få lokalmat ut i lokale butikker, spesielt i Hedmark og Oppland. Dette har gitt mye kunnskap og gode erfaringer, i tilllegg til ekstra inntekter for både lokalprodusenter og nærbutikker.

Interessen for å satse på lokalmat er økende. Mange kjøpmenn ser at lokalmat kan være et viktig konkurransefortrinn, spesielt i forhold til turister og hyttefolk.

Små butikker i distriktet kan ha en fordel som tilbydere av lokalmat, fordi de har lokalkunnskap, de kjenner mange av kundene sine og der har den lokale tilhørigheten som trengst for å være troverdige tilbydere. Mange kjøpmenn har også tett kontakt med lokale produsenter.

SE FILM: Nærbutikken Nesflaten samarbeider med lokalmat-produsenter

Lokalmat-spesialister

Noen nærbutikker har satset betydlige ressurser på å kunne tilby et bredt utvalg av lokalmat. To av de butikkene som har fått størst oppmerksomhet og størst salg av lokalmat, er Åkrafjordtunet i Sunhordland og Evanger Landhandleri ved Voss.

En betydlig del av lokalmaten som blir solgt i disse butikkene, går til kunder utenfra lokalsamfunnet. Lokalmat har blitt en tilleggstjeneste som har gitt ekstra kunder og ekstra inntekter til lokalbutikken.

LES OGSÅ: Evanger landhandleri: Bill. mrk: «Gardsbutikk med daglegvarer»

Merkur-Takk-for-at-du (3).jpg

Merkur arbeider for at butikkene skal få flere tilleggstjenester, slik at de får flere bein å stå på og en bedre økonomi. Det er også en målsetting at butikken skal tilby flere tjenester, både for bygdefolk og andre.

Lokalmat-kampanje

Merkur-konsulent Vigdis Myhre Næsseth har i perioden 2013-15 gjennomført prosjektet «Lokalprodusert mat ut i butikk». Lokalmat-produsenter i Hedmark og Oppland har på denne måten fått ekstra drahjelp slik at de kan få produktene sine ut i lokale butikker. Det har også blitt gjennomført en kampanje for lokalmat.

- Vi ønsker å posisjonere distriktsbutikkene som gode tilbydere av lokalmat, både for fastboende, tilfeldige kunder og hyttekunder. Det er økende etterspørsel etter lokalmat. Satsing på dette vil bidra til utvikling av viktige arbeidsplasser i distriktene, sier Vigdis Myhre Næsseth.

Distribusjonen av lokalmat fra produsent til butikk kan være en utfordring mange steder. Men her har det skjedd en positiv utvikling, ettersom flere grossister nå tilbyr lokalmat.

Det er behov for skilting av distrikts-butikker som har ekstra godt utvalg av lokalmat. Det er et problem at forbipasserende ikke får informasjon om det tilbudet som finnes langs veien de kjører.