Start tidlig med eierskiftet

Merkur-programmet  ›  For bokhandel  ›  Tips og råd bokhandel  ›  Start tidlig med eierskiftet
Beste praksis - eierskifte

Start tidlig med eierskiftet

– Butikken kan være en baby som du har vanskelig for å slippe. Mange bokhandlere blir drevet av familier der det deltar personer fra ulike generasjoner. Da er det stor fare for at du starter altfor sent med å få til et eierskifte, sier bokhandler Hilde Hagen-Nilsen.

MIN ERFARING: – Vi må bli mer kremmere både i drift og ved overdragelse av butikken, sier Hilde Hagen-Nilsen.

Hun har overtatt to bokhandler i Telemark. Den ene butikken hadde gått med underskudd i flere år før eierskiftet. Den andre butikken hadde gått gjennom en konkurs.

– Det er to forskjellige ting å overta en lønnsom butikk eller en butikk som sliter. Dersom den gamle bokhandleren holder på for lenge uten å ha løsning for framtida, er det lett for at butikken får en dipp. Bokbransjen er tøff. Dersom du ikke henger med og griper mulighetene, så stagnerer du og det går gradvis nedover, sier Hilde Hagen-Nielsen.

Hilde Hagen-Nielsen har erfart at når en butikk blir drevet med minus på overtid, så setter det sitt preg både på varesortiment, teknisk utstyr, det visuelle og ikke minst omdømmet.

Ikonet information-sign
Vest-Telemark Bok og Papir
Norli Bøsenteret

Kjede: Norli
Omsetning: 9 mill. kr (2021)
Sted: Vest-Telemark Bok og Papir (Seljord) og Norli Bøsenteret (Bø)
Eier/leder: Hilde Hagen-Nielsen
hilde@seljordbok.no
917 92 755

Profil: Lokal bokhandel som fokuserer på et bredt utvalg av bøker. Har en liten gaveavdeling og en del leker i tillegg til det man vanligvis finner i en bokhandel.

Tilbud om kjøp

Hilde Hagen-Nielsen arbeidet 5 år i bokbransjen i Oslo og før hun flyttet hjem igjen til Seljord. Det var en kjenning som tipset henne om at hun som drev bokhandelen i bygda, ville selge.

– Jeg møtte selgeren første gang på et bransjetreff. Hun lurte på om jeg var interessert. Svaret var Ja – og da gikk det fort.

Selger ga meg et pristilbud for aksjene som jeg aksepterte. Jeg overtok alt. Det vil si avtaler, gjeld, fordringer, medlemskap, inventar, varelager og ansatte, forteller hun.

Flere muligheter
med to butikker

Prosessen for overtakelse i Bø var helt annerledes. Notabene gikk konkurs og Norli kjøpte boet. Hilde blei kontaktet av Norli, fikk et tilbud og vurderte kjøp.

– Vi ble enige og jeg kjøpte varelager, innbo og overtok de flinke ansatte.  Alle gamle fordringer ble slettet.

Å drive to butikker har gitt meg helt nye muligheter når det gjelder varelager, omløpshastighet, tilgang og bruk av kompetanse, ansatte, markedsarbeid mm.

Avklar med familien

– Når det riktig tidspunkt å starte planlegging av et eierskifte?

– Avklar først med familien. Den som skal overta en bokhandel, må brenne for oppgaven. Ikke vent og tro at andre i familien vil overta. Mine unger skal få ta sine egne valg.

– Tenk vidt utenom familien. Det viktigste er å få rett person på rett plass. Det er mange som mener noe om den lokale bokhandelen. Det må du ikke bry deg om.

Å drive bokhandel er en livstil. Kjenn etter hva du føler. Har du lyst, glede, har tro på framtida og er offensiv, så fortsetter du. Men kjenner du på de andre tankene, så sett i gang prosessen med eierskifte. Husk at det tar tid fra erkjennelse til å ha den rette kjøper klar.

SELJORD: Vest-Telemark bok og papir

Bli mer kremmer

Bokhandelen lever i grenseland mellom børs og katedral. De fleste av bokhandlerne er fagpersoner som driver med lidenskap for boka og rollen som kulturformidler.

– Min erfaring er at vi må bli mer kremmere både i drift og ved overdragelse av butikken. Butikken har mest verdi når den går godt.

Når en butikk går godt, har den mulighet for å løfte for eksempel lokallitteratur, gjennomføre kulturarrangement mm., sier Hilde Hagen-Nilsen.

Gode tips og råd fra Hilde
  • Å utvikle en bokhandel til å bli lønnsom tar tid og koster penger.
    Varelageret har lett for å være mindre verdt enn du tror.
  • Du må ha sterk vilje og tro på deg selv for å lykkes med en bokhandel.
  • Det er helt avgjørende at de ansatte får tillit og ansvar. Jeg elsker når folk er selvgående.
  • Gode samtaler med de ansatte er med på å skape trygghet og sette felles mål.
  • Få med de ansatte på hvordan vi skal drive.
    Vi gjennomfører ukemøter som er et enkelt og svært effektivt redskap.
  • Vi lærer hverandre opp og tar eksterne kurs
  • Gode samarbeidspartnere er viktig. Det gjelder regnskapskontor, leverandører og Merkur.
  • Merkur kan bidra til å igangsette prosess for å starte tidlig nok med å planlegge eierskifte.
    Økonomi og juss må kobles inn. Kanskje Merkur kan tilby en oppstartspakke?