Mye mer enn en bok-butikk

Merkur-programmet  ›  For bokhandel  ›  Tips og råd bokhandel  ›  Mye mer enn en bok-butikk
Beste praksis - kulturarena

Mye mer enn enn bok-butikk

Farsund Bokhandel vil være noe mer enn en bok-butikk. De har gjennom flere år tilbudt kunder og gjester litterære opplevelser i form av bokbad, opplesninger, foredrag, debatter, mat- og vinkurs og konserter. De fleste arrangementene blir gjennomført i bokhandelen.

Person snakker til forsamling. Foto.

– Vi ønsker å bidra til at Farsund skal være en levende kulturkommune med gode muligheter for litterære opplevelser, sier daglig leder, Åshild Vere Jacobsen.

Bokhandelen i Farsund fikk drahjelp fra Merkur-programmet ved å delta i et pilotprosjekt for utvikling av bokhandelen som sosial og kulturell arena. Etter det har bokhandelen gjennomført opptil 10-15 kultur-arrangement årlig.

Målet er å skape aktiviteter rundt bokhandelen, slik at den kan selge flere bøker og få flere bein å stå på.

Ikonet information-sign
Kulturbokhandelen i Farsund

Sted: Farsund, Agder
Kjede: Norli
Omsetning: 3,5 mill. kr
Eier/leder: Åshild Vere Jakobsen
farsund@libris.no
+47 38 39 22 77
kulturbokhandelen.no

Profil: Bokhandel med stort bokfokus. Godt utvalg. Kunnskap. Gjennomfører 10-15 kulturarrangement hvert år.

Store muligheter

Åshild Vere Jacobsen mener at lokale bokhandlere har store muligheter, på tross av noen år med nedgang i omsetningen.

– Det kan være lettere å lykkes med arrangementer på små steder enn på større steder. Farsund har ikke noe kulturhus. Posisjonen som byens kulturformidler er ledig. Jeg ønsker at bokhandelen skal ta denne posisjonen, sier hun.

Kulturbokhandelen har fått gode tilbakemeldinger fra kommunen på sitt engasjement. Lokalavisen skriver positivt om det som skjer i og rundt butikken. Publikum er begeistret over at kjente forfattere kommer til byen og snakker om bøkene sine. Forfattere blir gledelig overrasket over den responsen de får. De hadde ikke ventet at Gaute Heivoll, for eksempel, skulle trekke flere folk i Farsund enn på Litteraturhuset i Oslo.

– Det finnes en bok for alt. Vi prøver å skaffe ulike forfattere som kan appellere til ulike lesere. Tema har variert fra vinsmaking og historie til sjømannskveld og kristen litteratur. Men vi ser at flere av gjestene kommer tilbake nesten uansett hva som er tema, sier Åshild Vere Jacobsen.

Tar «live-bølgen»

Bokhandleren i Farsund mener at bokbransjen har mye til felles med musikk-bransjen. Dersom du kan skape opplevelser knyttet til konserter eller forfatterkvelder, så vil du også selge plater og bøker. Forfatteren Håvard Rem uttalte for noen år siden at det feier en «live-bølge» over litteraturen. Vere Jacobsen mener at dette er noe også små bokhandlere i distrikta bør hive seg på.

– Når vi setter ut stoler og småbord, demper lyset i taket og tenner telys, blir det skapt en spesiell stemning i bokhandelen. Kundene våre synes det er stas å være i butikken på kveldstid. De blir våre gjester like mye som kunder. Det er en måte å knytte kontakt med kundene. Bokhandelen blir et sted som de føler tilhørighet til, reflekterer hun.

Person bak disk med kasseapparat. Foto.

Gode tips og råd fra Åshild
  • Gjennomføring av kulturarrangement er krevende. Det er derfor viktig med gode og effektive rutiner:
    • Ha klappstoler i butikken.
    • Bruk innredning på hjul som lett kan flyttes.
    • Det er en fordel med prosjektor i taket og oppmontert lerret.
  • Arrangementet bør være i bokhandelen. Blir arrangementet gjennomført på for eksempel kulturhus eller kino, mister du litt av profileringseffekten. Når arrangementet gjennomføres i bokhandelen, skaper det salg, god omtale og profilering av bokhandelen.
  • Ha påmelding til arrangementene.
    Antall deltakere pr arrangement varierer fra 15 til 50, med et snitt på ca. 30 deltakere.
  • Inngangsbillett fra kr. 50 til 150, avhengig av hvor attraktivt (og kostnadskrevende) temaet er.
  • Tilby salg av drikke og gjerne enkel servering
    Bokhandelen i Farsund har permanent skjenkeløyve.
  • Ha bokhandelen åpen før og etter arrangement. Arrangementet skaper en fin atmosfære, der kundene trives og handler.
  • Sjekk at forfatter også har formidlingsevne. Boken kan være god, men om forfatteren ikke kan kommunisere, blir den vanskelig å selge inn.
  • Bruk Facebook og oppslag i butikken for å markedsføre arrangementet.
  • Bokhandleren åpner arrangement og presenterer program for kvelden og presentasjon av forfatter og tema.
  • Skap stemning i bokhandelen ved å ha litt dempet belysning, og lys utenfor og inne
  • Ta mot kundene på samme måte som du tar imot venner hjemme
  • Arrangementet gjennomføres etter ordinær åpningstid.
  • Max en time med en forfatter, 45 minutter er gjerne passelig. «Leave them wanting more».
  • Oppfordre kunder og forfatter til å være igjen etter presentasjon – husk å nevne hva som er neste arrangement.
  • Hold salgsfokus. Kulturarrangementet blir gjennomført for å selge bøker.
  • Bokhandleren skal være vertskap og selger, ha hjelp til å ordne det praktiske.
  • Ca. hver tredje tilhører kjøper den aktuelle boken under arrangementet. Men kunder som deltar på arrangementene, føler de har inngått en uforpliktende «kontrakt» om å bruke bokhandelen.
  • Kulturarrangementene må ha boken i fokus. Blir det for mye musikk og filmer, blir arrangementet teknisk og krevende å gjennomføre med tilfredsstillende kvalitet.
  • Arrangementene er dugnadsbasert, slik at det er frivillig for ansatte å delta. Kanskje kan avspasering eller andre goder egne seg som takk for deltagelse? Det kan være vanskelig å lykkes dersom man må «telle timer» og betale overtid.
  • Fokusere på vellykkede arrangementer – legg de mindre vellykkede raskt bak deg, og se framover mot nye, spennende muligheter.
  • Merkurs sin støtteordning for utvikling av bokhandelen som kulturell og sosial arena kan gi støtte til gjennomføring av arrangement.