Hjelp flere kunder samtidig

Merkur-programmet  ›  For bokhandel  ›  Tips og råd bokhandel  ›  Hjelp flere kunder samtidig
Beste praksis - salg og service

Hjelp flere kunder samtidig

– Det er viktig å være god til å hjelpe flere kunder samtidig. Ofte er det bare en person på jobb, og kundene har en tendens til å komme puljevis. For å ikke tape salg er det viktig å «holde» alle kundene i gang, sier Anne Britt Straumsøy Brekke ved Norli Odda.

Kvinne bak disken i bokhandel

Anne Britt Straumsøy Brekke har drevet bokhandel i Odda siden 2017. Hun jobber mye selv i bokhandelen og har etterhvert blitt en dyktig selger.

Hun er god på å stille selgende spørsmål til kunden. Det er en kunst å selge uten at kunden opplever det som påtrengende salgspress.

Ikonet information-sign
Norli Odda

Sted: Odda i Hardanger, Vestland
Kjede: Norli
Omsetning: 5 mill. kr (2020)
Butikksjef:  Anne Britt Straumsøy Brekke
odda@norli.no
474 86 364

Profil: Ren bokhandel som har tatt ut nonbook-varer for å satse mer på bok.

Anne Britt bruker også butikken som selger. Det handler både om å ha et godt varetrykk og ha en pen og ryddig butikk.

– En god butikk med mye bøker gjør at kundene bruker mer tid i butikken og kjøper flere bøker, sier hun.

Som medlem av en kjede er bokhandleren opptatt av å gjennomføre og forsterke aktiviteter som blir rullet ut av Norli. Det gjelder for eksempel sommerkampanje og kundeklubb.

– Det er også viktig at vi som bokhandlere liker folk. Vår oppgave er å sørge for at det blir en positiv opplevelse for kunden å besøke bokhandelen, sier Anne Britt Straumsøy Brekke.