Over 140 butikker
Fem år senere har over 140 butikker investert i ny teknologi og lagt om til delvis fjernbetjent drift, med investeringsstøtte og faglig oppfølging fra Merkur-programmet.
Satsing på ny teknologi har gitt positiv effekt på mange områder:
Flere kunder
Når åpningstiden blir utvidet, får flere kunder mulighet for å komme innom butikken. Butikken blir mer tilgjengelig for alle og det har bidratt til at dagpendlere, hyttefolk og besøkende i større grad bruker butikken. For de butikkene som har døgnåpent har omsetning på natt og på søndager blitt viktig for å styrke inntjeningen.
Større omsetning
Omsetningsveksten i butikker som har investert i ny teknologi er merkbart bedre sammenlignet med de øvrige butikkene. Omsetningsveksten varierer mellom 10-30 prosent. Dette har vært avgjørende for å utvikle butikken i et marked med prispress fra lavpriskjeder og synkende folketall i store deler av Distrikts-Norge.
Mindre svinn
Større omsetning fører til mindre svinn på frukt og grønt og varer med datostempling. Svinn i form av tyveri har ikke blitt noe stort problem. Mange kamera i butikklokalet gjør det lite fristende å stjele.
Mer attraktiv butikk
Kundene sette stor pris på å kunne handle når det passer best for dem. Nærbutikker med digital løsning har blitt svært populære både blant fastboende, hyttefolk og turister, fordi den gjør hverdagen enklere. Mange butikker har fått en helt annen status i lokalsamfunnet.
Sikrer bosettingen
Mange små nærbutikker med liten omsetning ville ha stått i fare for å bli lagt ned, dersom de ikke hadde fått tilgang til teknologi som har gjort det mulig å utvide åpningstidene gjennom delvis fjernbetjent butikk. Butikken gjør det mer attraktivt å bo på bygda. Et lokalt butikktilbud betyr også noe for markedsverdien av hus og hytter.
God eldrepolitikk
Tilgang til en nærbutikk med mange tjenester er spesielt viktig for eldre som ønsker å bo hjemme lengst mulig. Erfaringene viser at de fleste pensjonister mestrer den nye teknologien.
Bærekraft i praksis
Utvidede åpningstider bidrar til mindre bilkjøring, fordi kundene ikke trenger å kjøre så langt for å handle. Butikken som møteplass bidrar også til sosial bærekraft.
Ny hverdag for kjøpmannen
Kjøpmannen er fortsatt tilgjengelig for kundene i butikkens kjernetid, men han trenger ikke å sitte ved kassen. Frigjort tid kan brukes til utvikle butikken som sosial møteplass eller etablering av ulike tilleggstjenester.