Merkur-programmet  ›  Aktuelt  ›  Fremtidens nærbutikk har blitt en stor suksess
En gruppe mennesker som står i en butikk. Klipping av snor.
Snarkjøp Neverdal i Nordland er av butikkene som har fått delvis selvbetjening. Kjøpmann Hugo Simonsen og kona Elena Khokhlova stod for åpningen, sammen med Merkur-konsulent Mariann Høyen (t.h.). Foto: Liberty Now

Fremtidens nærbutikk har blitt en stor suksess

13. november 2025

Utvida åpningstider og delvis fjernbetjent butikk har blitt en suksessoppskrift for nærbutikker i Distrikts-Norge. De fem siste årene har over 140 Merkur-butikker tatt i bruk nye løsninger for å gi et bedre tilbud tilkundene sine.

– Butikkene har fått flere kunder, økt omsetning og bedre lønnsomhet. Digitaliseringen av distriktsbutikkene har bidratt til å sikre videre butikkdrift, bevare arbeidsplasser og et godt servicetilbud i lokalsamfunnet, sier fagdirektør i Distriktssenteret, Steinar Fredheim.

Distriktssenteret har fulgt utviklingen tett etter at Merkur-programmet i 2020 gjennomførte et pilotprosjekt der åtte nærbutikker gjorde forsøk med ny teknologi og mer fleksible åpningstider. Distriktssenteret har ansvar for forvaltning av Merkur-programmet.

Slik fungerer den digitale butikken

 

En mann og en kvinne handler i en butikk.
Erfaringa viser at de fleste håndterer teknologien godt. Foto: Per Kjetil Jørgensen

Butikkene som har installert utstyr med mulighet for fjernbetjening, har ordinær betjening i vanlig åpningstid.

Når kjøpmannen går hjem om ettermiddagen, kan kundene låse seg inn i butikken ved hjelp av bankkort eller mobilapp.

En rekke videokamera følger med på hva du gjør i butikklokalet. Dersom kunden får problemer med skanning eller andre ting, kan han kommunisere med kjøpmannen via høyttaler og kamera ved kassen.

Support kan også fjernstyre kassen, om det skulle være behov for det.

Over 140 butikker

Fem år senere har over 140 butikker investert i ny teknologi og lagt om til delvis fjernbetjent drift, med investeringsstøtte og faglig oppfølging fra Merkur-programmet.

Satsing på ny teknologi har gitt positiv effekt på mange områder:

Flere kunder

Når åpningstiden blir utvidet, får flere kunder mulighet for å komme innom butikken. Butikken blir mer tilgjengelig for alle og det har bidratt til at dagpendlere, hyttefolk og besøkende i større grad bruker butikken. For de butikkene som har døgnåpent har omsetning på natt og på søndager blitt viktig for å styrke inntjeningen.

Større omsetning

Omsetningsveksten i butikker som har investert i ny teknologi er merkbart bedre sammenlignet med de øvrige butikkene. Omsetningsveksten varierer mellom 10-30 prosent. Dette har vært avgjørende for å utvikle butikken i et marked med prispress fra lavpriskjeder og synkende folketall i store deler av Distrikts-Norge.

Mindre svinn

Større omsetning fører til mindre svinn på frukt og grønt og varer med datostempling. Svinn i form av tyveri har ikke blitt noe stort problem. Mange kamera i butikklokalet gjør det lite fristende å stjele.

Mer attraktiv butikk

Kundene sette stor pris på å kunne handle når det passer best for dem. Nærbutikker med digital løsning har blitt svært populære både blant fastboende, hyttefolk og turister, fordi den gjør hverdagen enklere. Mange butikker har fått en helt annen status i lokalsamfunnet.

Sikrer bosettingen

Mange små nærbutikker med liten omsetning ville ha stått i fare for å bli lagt ned, dersom de ikke hadde fått tilgang til teknologi som har gjort det mulig å utvide åpningstidene gjennom delvis fjernbetjent butikk. Butikken gjør det mer attraktivt å bo på bygda. Et lokalt butikktilbud betyr også noe for markedsverdien av hus og hytter.

God eldrepolitikk

Tilgang til en nærbutikk med mange tjenester er spesielt viktig for eldre som ønsker å bo hjemme lengst mulig. Erfaringene viser at de fleste pensjonister mestrer den nye teknologien.

Bærekraft i praksis

Utvidede åpningstider bidrar til mindre bilkjøring, fordi kundene ikke trenger å kjøre så langt for å handle. Butikken som møteplass bidrar også til sosial bærekraft.

Ny hverdag for kjøpmannen

Kjøpmannen er fortsatt tilgjengelig for kundene i butikkens kjernetid, men han trenger ikke å sitte ved kassen. Frigjort tid kan brukes til utvikle butikken som sosial møteplass eller etablering av ulike tilleggstjenester.

Hva koster det?

Overgangen til ny teknologi i butikken har også en kostnadsside. Butikken må regne med investeringer på rundt en million kroner, i tillegg til årlige lisenskostnader. Merkur-programmet kan gi 50-75 prosent støtte til investeringene.

Merkur-programmet legger til rette for at flere nærbutikker kan ta i bruk digital butikkstyring og få utvidede åpningstider de nærmeste årene. Distriktsbutikker med liten omsetning og lange avstander til neste butikk-tilbud, kan få økonomisk støtte til de investeringene som er nødvendige, og faglig veiledning og oppfølging fra sin Merkur-konsulent.