Merkur-programmet  ›  Aktuelt  ›  Mentorhjelp skal styrke kjøpmenn over hele landet
Bilde for Mentorhjelp skal styrke kjøpmenn over hele landet

Mentorhjelp skal styrke kjøpmenn over hele landet

5. november 2025

Mentorprogrammet gir nye butikkdrivere trygghet og råd fra erfarne kjøpmenn. Slik får de verktøy til å utvikle en butikk som styrker lokalsamfunnet.

Etter en vellykket pilot i 2024, lanseres mentorordningen som et nasjonalt tilbud til nye kjøpmenn. Erfarne kjøpmenn vil gjennom orordningen gi nye kjøpmenn støtte i den daglige driften og en tryggere start.

Mentorene gjør en viktig jobb i skillet mellom det Merkur-konsulentene og kjedene gjør i sitt arbeid. Mentoren vil være tett på og gi faglig støtte og praktiske råd. Med støtte fra en erfaren mentor kan den nye kjøpmannen få trygghet og motivasjon til å utvikle butikken og tilbudet til lokalsamfunnet.

Ikonet planning
Slik styrkes nærbutikken – og lokalsamfunnet

Mentorordningen skal bidra til å skape robuste og levende lokalsamfunn ved å støtte lokale butikker og deres eiere. Med støtte fra Merkur-programmet og Merkur-konsulentene skal mentorene jobbe mot fire konkrete mål:

  1. Øke kompetansen: Gi butikkeiere nødvendig opplæring og veiledning for å forbedre driften og øke lønnsomheten
  2. Støtte nyetableringer: Hjelpe nye butikkeiere med å komme i gang og sikre en god start i sin nye rolle
  3. Fremme samarbeid: Skape nettverk og samarbeid mellom butikkeiere, mentorer og andre lokale aktører
  4. Bidra til bærekraft: Sikre at lokale butikker kan fortsette å tilby viktige tjenester til lokalsamfunnene

Viktig for framtidens nærbutikk

Færre unge flytter tilbake til hjembygda. Det kan få konsekvenser for butikken, og derfor også bygdas tilgang til dagligvare og tilleggstjenester.

Utfordringen er å finne de som vil satse på nærbutikken i distriktene. Det er vanskeligere å tiltrekke seg arbeidskraft, gjerne yngre, tilbake til bygda. Skal flere lykkes, må nye kjøpmenn få trygghet i rollen og støtte til å bygge opp butikken.

«Mentorane gir nye kjøpmenn erfaringsbasert kunnskap i det å drive ein nærbutikk. Det er kunnskap ein ikkje nødvendigvis kan lese seg til.  »
— Steinar Fredheim, Fagdirektør i Distriktssenteret

Rollemodeller

For å lykkes med satsingen er det avgjørende at mentorene har både faglig tyngde og personlige egenskaper som gjør dem til gode støttespillere for nye kjøpmenn. Mentorene er valgt ut basert på kompetanse, motivasjon og evne til å fungere som rollemodeller for andre butikkdrivere.

«Mentorprogrammet legger til rette for at det skal være attraktivt å være butikkdriver i fremtidens nærbutikk.»
— Lars Helgeland, Merkur-konsulent
Simen fra Samhald var mentor i pilotprosjektet og delte sine erfaringer under opplæringen av nye mentorer på Gardermoen i 2025. Simen fra Samhald var mentor i pilotprosjektet. Han skulle ønsket han hadde en mentor da han tok over butikken sin

Simen Markussen fra Samhald var mentor i pilotprosjektet. Han skulle ønsket at han selv hadde en mentor da han tok over butikken.

Nytt utfordringsbilde

For 10–15 år siden var det vanlig at generasjonsskiftet skjedde ved at datter eller sønn tok over. De hadde ofte jobbet i butikken hele livet før de selv fikk ansvar for driften. Slik er det ikke lenger. Når nye kjøpmenn kommer inn uten den samme bakgrunnen, blir det ekstra viktig å kunne snakke med og få støtte fra noen med erfaring.

Som ny driver er det mye som skal læres samtidig. Du må forstå økonomien, ha oversikt over driften og ta gode valg. En mentor kan bidra med praktiske råd, dele erfaringer og gi tips om daglige gjøremål. Med støtte fra en kollega blir det lettere å få trygghet og på sikt utvikle butikken til å bli din egen.

Ikonet planning
Effekt for hele bygda

Når kjøpmannen får støtte, får hele lokalsamfunnet gevinst. 

  1. Økt overlevelse: Butikker som får mentorhjelp har større sjanse for å overleve og kan sikre at viktige tjenester forblir i lokalmiljøet.
  2. Bedre økonomi: Erfarne mentorer kan hjelpe nye kjøpmenn å forbedre driften. Det kan gi økt lønnsomhet og økonomisk stabilitet i butikken og lokalsamfunnet.
  3. Kompetanse: Med god veiledning blir butikken bedre rustet til å håndtere utfordringer og til å utnytte muligheter.
  4. Sterke lokalsamfunn: Ved å skape trygge kjøpmenn kan ordningen bidra til å opprettholde og styrke sosiale møteplasser og lokal økonomi.
  5. Innovasjon og utvikling: Samspillet mellom mentor og kjøpmann kan gi nye ideer og løsninger som bidrar til innovasjon og utvikling i butikken
Interessert i mentorhjelp?

Synes du mentorordningen virker interessant?

Ta kontakt med din Merkur-konsulent for å drøfte om et tilbud om mentor kan være aktuelt for deg og din butikk.

Av: Distriktssenteret