Merkur-programmet  ›  Aktuelt  ›  Bruker TikTok for å lokke kunder til butikken
To personer utenfor butikk. Foto.
NYTT MEDIUM: Butikksjef Siv Aavik (t.v.) og Jaciliane Theisen ved Nærbutikken Korshamn har gode erfaringer med TikTok. Foto: Lars Rekaa

Bruker TikTok for å lokke kunder til butikken

24. november 2021

På nærbutikken i Korshamn har butikken opprettet en TikTok-konto for å nå ut til en yngre kundegruppe. Daglig leder Siv Aavik forteller at folk reiser til Korshamn bare for å kjøpe godteri som butikken har presentert på video.

Butikken bruker TikTok til testing av godteri, konkurranser og annet daglig innhold fra butikken. Kontoen blir drevet av alle på jobb, men det er datteren til Siv som har opprettet kontoen. Videoene blir sett av 100 til 12 000 personer.

Hva er TikTok?

TikTok er et sosialt medium hvor man legger ut videoer med musikk og tekst. Appen kan på noen områder sammenlignes med Instagram, men har generelt en yngre brukergruppe. Appen har over 3 milliarder brukere.

Når videoene er lagt ut på TikTok, kan butikken enkelt dele innholdet videre på Instagram og Facebook. Butikken når dermed flere kanaler uten å gjøre merarbeid. Siv sier at det er viktig å være effektiv på sosiale medier når man bruker flere kanaler.

Å bruke TikTok handler om å møte ungdommen der de er. Ifølge Siv er Facebook utdatert for ungdommen og det vil kunne lønne seg å satse på andre kreative medier for å nå ut til forskjellige kundegrupper.

Siv peker på at Instagram og Facebook er den beste måten å nå ut til folk generelt, men at TikTok er en god suppleringskanal for å nå unge som kundegruppe.

Effekt på salg

Når barn eller unge ønsker å dra til Korshamn for å kjøpe godteri, tar de med seg foreldrene som gjerne legger helgehandelen eller foretar andre innkjøp på butikken. Det gjør at godteri-salget får en virkning på salget forøvrig.

I Korshamn bestiller de inn varer fra eksterne grossister slik at butikken supplerer godteriutvalget som leveres av Asko. I begynnelsen var de redde for at salg av godteri levert av Asko skulle bli redusert, men det viste seg at salget av alt godteri gikk opp. Med andre ord reduserte butikken godterisvinnet.

Inspirasjon til innkjøp av sjeldne typer godteri får butikken gjennom å følge ulike godteri-kanaler på TikTok. Ved eksempelvis å bestille inn sjeldne typer Monster-godteri, har ungdom reist langveis fra for å komme til Korshamn for å smake den nye typen.

Gode amatører

Når det gjelder sosiale medier forøvrig, deler Nærbutikken Korshamn mye på Facebook, Instagram og TikTok. Siv er tydelig på at butikker ikke må være redde for å dele innhold. De bildene eller videoene som får mest omtale eller visninger av kunder, er ofte de innleggene som ikke er fullstendig profesjonelle.

I Korshamn bruker en gjerne å legge ut et bilde av båten som har lagt til kai – eller bilde som viser dårlig vær utenfor butikken. Da blir sosiale medier en kanal hvor både butikken og stedet blir representert.

For butikken på brygga i Korshamn er ikke det viktigste å bruke sosiale medier til å dele tilbud, men å vise frem butikken på en god måte. Det er et stort mål i seg selv at butikken blir sett.

Korshamn er en uthavn i Lyngdal kommune med mellom 90 og 100 fastboende. Stedet er et populært reisemål, spesielt for båtturister.

PS:

Distriktssenteret har vært i kontakt med Forbrukertilsynet med spørsmål om hvilket regelverk som gjelder for markedsføring på sosiale medier, rettet mot barn. Her er Forbrukertilsynets veiledning:

  • I utgangspunktet behøver du ikke merke innlegg på Facebook eller Instagram dersom du operer med en rendyrket firmaprofil.

  • På TikTok der barn og unge er aktive brukere, bør man være ekstra nøye med å informere tydelig om hva som er reklame, i et språk som barn kan forstå. Dette kan også være tilfelle selv om man opererer med en “rendyrket bedriftsprofil”. Men dette må vurderes konkret. Det viktigste er at forbrukerne forstår at innlegget er markedsføring.

Tekst: Jørgen Nilssen, Distriktssenteret

SE OG LÆR: Her kan du se hvordan butikken framstår på TikTok

Siv sine 5 tips til sosiale medier:

  1. Det må ikke være perfekt
    La det heller være litt amatørmessig. La kundene kjenne seg igjen i det som blir skrevet eller lagt ut.
  2. Ikke ta alt ansvar selv
    Deleger litt av ansvaret videre. Bruk f.eks. unge eller de som arbeider helg.
  3. Viktig å opprette bedriftskonto på Google
    Legg inn bilder. Når folk søker opp stedet eller butikken, vil bilder av butikken komme opp.
  4. Kjør på med give-aways
    Å gi bort en vare koster ikke butikken noe, men har god markedsføringseffekt.
  5. Bruk stories på Facebook og Instagram
    Det er en lett måte å nå ut til kunder. Det er lett å dele tilbud, nyheter osv.