Merkur-programmet  ›  Aktuelt  ›  – Hytteeierne er ikke naive når de handler lokalt
Person med handlevogn i butikk. Foto.
NÆRHET: - Hytteeiere ønsker service og tilgjengelighet, sier fagleder for Merkur, Steinar Fredheim.

– Hytteeierne er ikke naive når de handler lokalt

24. februar 2021

Hytteeiere handler lokalt og er villig til å betale for service, tilgjengelighet og lokale produkter. De forstår at de ikke bare kan handle på nærbutikken når de mangler kjøttdeig til pizzaen, sier fagleder Steinar Fredheim i Merkur.

Merkur-lederen reagerer sterkt på en artikkel om matpriser i Nettavisen der forbrukerforsker Sarah Joy Lyons hevder at de små dagligvarebutikkene ute i distriktene utnytter forbrukerne. Artikkelen har de siste dagene blitt publisert i over 20 lokalaviser og regionaviser over hele landet.

Forbrukerne blir her beskrevet som naive, og lite prisbevisste. Bakgrunn for påstanden er Nettavisen sin sammenligning av pris på 35 dagligvarer hos lavpriskjedene sammenlignet med nærbutikken. Resultatet av prissammenligningen viser at testens pristaper er 27 prosent dyrere enn laveste alternativ.

Steinar Fredheim har skrevet et tilsvar til Nettavisen, der han imøtegår påstandene om at nærbutikkene utnytter naive forbrukere:

“Er det riktig at forbrukerne er naive og lite prisbevisste og at de små nærbutikkene spekulerer i dette? Er det bare prisen for handlekurven som har betydning eller har nærbutikken en annen rolle ut over det å selge billig grillpølse? De mange nærbutikkene i distriktene har en viktig rolle i lokalsamfunnet, både for fastboende, deltidsinnbyggeren og de besøkende. Konkurransefortrinnet er ikke pris, men tilgjengelighet og service.

Dersom du som hytteeier mangler kjøttdeig til pizzaen etter skituren eller en kartong juice til frokosten og det er over tre mil til nærmeste lavprisbutikk, vet du at du heller vil ha en butikk i nærheten. En butikk som også kan levere alle varene du trenger til hytta til du kommer på fredag ettermiddag. En butikk som også kan sørge for å se etter hytta di når du selv ikke er der. En butikk som kan levere varer til din gamle mor som bor i bygda. Dette kan ikke lavprisbutikken i byen ordne for deg..

Kundene er ikke naive. Kundene er bevisste på hva de ønsker og er villig til å betale for det. Hyttefolket ønsker service, tilgjengelighet, lokale produkter og trygghet. Dette får de gjennom at bygda har en nærbutikk som er åpen hele året. Forbrukerne vet også at skal de ha tilgang til en nærbutikk like ved hytta, ja, da må de bruke butikken til mer enn krisehandel, da må en være lojal kunde hele året. Og de vet at det koster mer å drive en liten nærbutikk en stor lavprisbutikk.

Det at det finnes en dagligvarebutikk i nærheten til hytta bidrar til å heve bruksverdien på hytta. Det er også grunn til å tro at nærheten til en lokalbutikk ikke vil slå negativt ut på en eventuell salgsverdi av hytta.  Deltidsinnbyggeren er ofte lojal og ønsker å støtte opp om lokal handel. En analyse av koblingen mellom deltidsinnbyggeren og lokalbutikken utført av Norsk Turistutvikling i 2019 viser at så mange som 94 prosent av de som har hytte i enkelte kommuner, ønsker å benytte lokalbutikken når de er på hytta.

Det gode samspillet mellom deltidsinnbyggeren, lokalbutikken, kommunen og de fastboende er og blir en drivkraft fremover, og bidrar til en bærekraftig samfunnsutvikling i disse kommunene. Nærmere 600 lokalsamfunn rundt om i landet har en nærbutikk som får råd og støtte fra det statlige Merkur-programmet for utvikling av distriktsbutikker. Programmet har som mål å sikre innbyggerne i distriktene tilgang til en dagligvarebutikk i nærheten med god kvalitet og med tilleggstjenester.”