Merkur-programmet  ›  Aktuelt  ›  Bolle-suksess etter omstillingsarbeid
Tre mennesker og brett med boller. Foto.
VAREMERKE: Her er Filtvetbolla. Silje Margrete Bjørklund (t.v.), Trine Braaten og Kjell Erik Kristiansen, synes det er veldig gøy at bakverket har blitt så populært. Foto: Henrik Nordhus, Røyken og Hurum Avis.

Bolle-suksess etter omstillingsarbeid

23. september 2020

Butikken ville skape noe eget. Filtvet-bollen ble til gjennom et omstillingsarbeid sammen med Merkur-konsulenten. Nå har den velsmakende bollen blitt den nye snakkisen i lokalsamfunnet.

Filtvet-bollen har blitt en kjempesuksess. Joker Filtvet på Hurum-landet har solgt over 10 000 boller siden i vår.

– Nå selger vi også t-skjorter, strandflagg og kapser med Filtvetbollen på, forteller kjøpmann Kjell Erik Kristiansen til Røyken og Hurum Avis.

Fikk omstillingsmidler

Nærbutikken på Filtvet stod overfor noen utfordringer og hadde behov for fornyelse. Kjøpmann Kjell Erik Kristiansen fikk kontakt med Merkur-konsulent Hallvard Christenson. De ble enige om å kjøre et omstillingsprosjekt, slik at Merkur kunne bruke ekstra ressurser på bedriftsutvikling.

Butikken gjennomførte en kundeundersøkelse og fikk mange tilbakemeldinger på hva som kunne forbedres. Utviklingsarbeidet skjedde som et samarbeid mellom kjøpmannen, Merkur-konsulenten og driftssjefen i Joker.

Trenger du hjelp til omstilling?

Har butikken behov for profesjonell hjelp til bedriftsutvikling? Merkur har ei omstillingsordning der Merkur-konsulenten kan få ekstra ressurser til å jobbe sammen med kjøpmannen for å få butikken på rett kurs.

Omstillingsordninga blir også brukt når et lokalsamfunn står i fare for å misse det servicetilbudet som nærbutikken representerer.

Mange norske bygder ville ha vært uten butikktilbud i dag dersom ikke Merkur hadde satt i gang redningsaksjon. Merkur-konsulentene har verdifull kompetanse på drive bygdeutviklings-prosesser, kombinert med kunnskap om butikkdrift og tilleggsfunksjoner.

LES MER: Dette er Merkurs omstillingsordning

De ansatte ved Joker Filtvet begynte i februar å gruble på en idé om å skape noe eget for den lille dagligvareforretningen. Butikken hadde solgt boller tidligere. Nå ble den gamle oppskriften tatt fram igjen. Bollen ble et viktig symbol for en butikk som ville være på offensiven.

Uventet suksess

Bollen blir produsert i butikken, og består av vaniljekrem, sukker og kanel.

– Det er en skikkelig kaloribombe, men en god en. Dette ble umiddelbart veldig populært, alle snakket plutselig om Filtvetbolla, forteller Kjell Erik Kristiansen til Røyken og Hurum Avis.

Kjøpmannen satte seg et mål om å selge 500 boller i løpet av våren, det nådde butikken på Filtvet raskt. Nå har butikken solgt over 10.000 boller!

Ga bort pengepremie

tavle med mange tall

Filtvet-butikken er opptatt av å spille på lag med lokalsamfunnet. Derfor hadde de bestemt seg for å gi 5.000 kr til et godt formål, når salget passerte 10.000 boller.

Den heldige kunden fikk en blomsterbukett, og en hatt som inneholdt lapper med forskjellige lokale organisasjoner. Vinneren ble Filtvet Fyrs venner.

Kjøpmann synes det er veldig stas å kunne bidra med penger til en lokal forening. Når han får spørsmålet om Filtvetbolla kommer til å bli solgt i framtiden, svarer han:

– Å ja! Selvfølgelig skal vi fortsette å selge den, dette har blitt varemerket vårt.