Merkur-programmet  ›  Aktuelt  ›  An-Magrit satser på utvikling av fjellbygda
2 personer på snøskuter. Foto.
HYTTEBUTIKK: Kjøpmann An-Magrit Morset Hegstad (t.h.) og Tove Brandtzæg opplever vekst i handelen, både fra bygdefolk og hyttefolk. Foto: Truls Vasvik, Krydder kommunikasjon.

An-Magrit satser på utvikling av fjellbygda

20. mars 2018

Først bygde hun opp et senter for avl og trening av islandshester. Så startet arbeidet med å utvikle nærbutikken som et servicesenter for hyttefolk og fastboende. Nå håper An-Magrit Morset Hegstad på rekordstor påskehandel i Stugudal.

På tampen av fjoråret ble Stugudal landhandel omprofilert fra Nærbutikken til Joker. Resultatet ble en vekst på omsetningen for desember på hele 70 prosent. I januar fikk butikken en vekst på 27 prosent.

– Det er jo helt fantastisk. Tidligere var vi litt for ofte en suppleringsbutikk. Kundene kom innom her når de hadde glemt rømme til tacoen. Nå opplevere vi at flere kunder tar hele handlerunden her. Det lover godt for framtiden, sier An-Magrit Morset Hegstad til Joker-bladet.

Utvikling eller avvikling?

Moret Hegstad startet med butikk i Stugudal i Sør-Trøndelag i 2005. De gamle eierene, som drev en storkiosk, hadde kastet inn håndkledet året før. An-Magrit hadde på dette tidspunktet flyttet tilbake til bygda ved svenskegrensa for å overta gården og bygge opp et senter for avl og trening av islandshester.

– Selv om vi bare er 80 fastboende her, så trenger ei slik bygd en butikk. Det er viktig for attraktiviteten til området, seier hun.

Men det var tungt å drive butikk de første årene. I 2013 måtte An-Magrit gjøre et valg. Skulle hun satse på utvikling? Eller skulle det bli styrt avvikling?

Støtte fra Merkur

Konkurransemennesket An-Magrit valgte å satse på utvikling. Med 1200 hytter i umiddelbar nærhet og store planer for ytterligere hyttebygging i Tydal kommune, så hun et stort potensiale.

– Det handler om å være attraktiv. Dersom hver hytte handler for 10.000 kr i året, så tilsvarer det en omsetning på 12 millioner kroner, sier hun til Joker-bladet.

Nærbutikken i Stugudal har utvidet og modernisert butikken med økonomisk støtte fra Merkur-programmet. I 2016 fikk butikken også støtte fra kommunen, til etablering av et drivstoffanlegg. Åpningstidene er utvidet, til glede for både fastboende og hyttefolk. I fjor lå omsetningen på 7,8 millioner kroner

Ble Joker_2b red.jpg
LOKALMAT: Sjokolade fra Selbu er et produktene du kan få kjøpt hos An-Magrit Morset Hegstad. Foto: Truls Vasvik, Krydder kommunikasjon.

Hyttefolk handler lokalt

Hyttene på fjellet har vært helt avgjørende for butikksatsingen i Stugudal. Moderne hytter med gode faciliteter blir brukt mye mer enn eldre hytter med enkle forhold. Det er også en nasjonal trend at hyttefolk i større grad handler i den kommunen der hytta ligger, så sant denne butikken framstår som attraktiv når det gjelder utvalg og åpningstider.

For butikken i Stugudal har det også vært et pluss at Tydal kommune har blitt testkommune for snøscooterløyper. Dette trekker ekstra med folk i helgene – og gir ekstra salg av drivstoff.

Nå ser An-Magrit fram til påsken, som er høysesong på hyttene. I fjor omsatte butikken for 1,5 millioner kroner i påskeuken.

– Da er det et voldsomt trykk her. Vi nærmer oss nok en grense for hvor mye varer det er fysisk mulig å presse gjennom kassene her, smiler kjøpmannen.

VM i islandshest

An-Magrit har ikke lagt interessen for islandshest på hyllen, selv om hun er en aktiv kjøpmann. Gjennom firmaet Stugudalshester driver hun fortsatt med avl og oppdrett av hest. Hun har deltatt i tre verdensmesterskap i islandshest og konkurrerer fortsatt på høyt nivå.

– Jeg ønsker å være framoverlent, både på gården og i butikken. Med mange konkurrenter i området, og bare fire mil til Sverige, så er det viktig å utvikle seg hele tiden, sier An-Magrit Morset Hegstad.

Stugudalshester.jpg
TO JOBBER: Kjøpmannen i Stugudal driver også med oppdrett og salg av islandshest.