Merkur-programmet  ›  Aktuelt  ›  – Hyttefolk og nærbutikk trenger hverandre
Snøsskuter med slede bak. Foto.
SATSER PÅ HYTTER: Nærbutikken Elgå får støtte fra kommunalminister Jan Tore Sanner når de satser på hyttefolk og feriegjester. Hver vinter blir det transportert inn 100 kasser med matvarer til fiskebuer og hytter i Femundsmarka.

– Hyttefolk og nærbutikk trenger hverandre

11. april 2014

Uten hyttefolk ville mange nærbutikker måtte stenge dørene på grunn av for liten omsetning. Noen steder står hyttefolk og turister for halvparten av omsetningen i lokalbutikken. Både påsken og sommerferien er toppsesong.

Kommunalminister Jan Tore Sanner mener at hyttefolk og nærbutikk trenger hverandre. Hyttefolk tjener på levende lokalsamfunn og gode nærbutikker. Fastboende kan få bedre tjenestetilbud om lokale sentra også tilbyr varer og tjenester til en stor hyttebefolkning.

Derfor oppfordrer han folk om å bruke nærbutikken når de handler inn til påskeferien, enten de skal på hytta eller de skal være hjemme.

– Dagligvarebutikker er en viktig del av infrastrukturen i distriktene. Dersom vi skal ha gode lokale butikker og levende nærmiljø, må vi som kunder også bruke disse, og bidra til videreutvikling, sier Jan Tore Sanner.

Satser på fisketurister

Påskeferien er hyttetid for mange nordmenn. Noen drar på fjellet for å gå på ski, andre søker ut mot kysten. På begge steder får de lokale butikkene et markert oppsving i handelen når feriegjestene kommer. Mange distriktsbutikker tar inn ekstra varer for påsketuristene som er på vei og åpningstidene blir utvida. Noen butikker tilbyr også utlevering av varer til hyttefolk som har dårlig tid.

“Et stort innslag av hyttefolk og turister er med på å sikre framtida til nærbutikken. Dette er noe alle som farter i distriktsområder kan støtte opp om.”

— Jan Tore Sanner, kommunalminister

Nærbutikken Elgå på østsiden av Femunden er en av mange butikker som er helt avhengig av fritidsgjester. I ukene før påske ble 100 kasser med matvarer og annen proviant transportert med snøscooter inn til fiskebuer og hytter i Femundsmarka. Dette er forsyninger som skal brukes av fiskere og turfolk som skal vandre i nasjonalparken til sommeren. De årlige leveransene representerer en ekstra omsetning på 100.000 kr.

Kjøpmann Per Arne Røsten gleder seg over ekstra kunder i påska. Men den største trafikk-økningen får han om sommeren, da mange hyttefolk og turister kommer innom butikken. Kjøpmannen har også en hytte som han selv leier ut.

Avhengig av feriegjester

Hyttefolk er en positiv ressurs for lokalsamfunn i distrikts-Norge. Hyttefolk skaper grunnlag for vekst og utvikling av lokale arbeidsplasser. De fleste hyttegjestene setter stor pris på å ha en god nærbutikk i bygda og bruker den aktivt.

– Jeg synes at hyttefolket er veldig flinke til å handle varer hos oss. De ser at de er litt avhengig av at det finnes en butikk i området, sier Per Arne Røsten.

– Ville denne butikken ha overlevd dersom du bare hadde lokalbefolkningen som kunder?

– Nei, det ville ikke ha vært grunnlag for butikk på Elgå uten hyttefolk og andre feriegjester. Vi er helt avhengig av alle kundegrupper, sier Per Arne Røsten.

Lønnsomme tjenester

Merkur-programmet hjelper dagligvarebutikker slik at de kan tilby tilleggstjenester og få flere bein å stå på. En helt fersk rapport fra Møreforskning viser at de butikkene som har utviklet mange tilleggstjenester, er mer solide og har en større vekst i omsetningen enn andre butikker.

Særlig butikker som satser på entreprenørskap og tilleggstjenester som turistanlegg, pub/kafe og marina, har en mer positiv utvikling enn andre nærbutikker. Dette er butikker med aktive kjøpmenn. De holder gjerne til i bygder som er kjennetegnet av et godt samspill mellom butikk og lokalsamfunn.

Nærbutikken Elgå tilbyr fiskeutstyr, fiske- og jaktkort, medisinutsalg, bensin, diesel og tipping i tillegg til dagligvarer. Butikken har fått god respons på sitt tilbud av lokalmat. Ulike typer tilleggstjenester står for mer enn en firedel av omsetningen på 5,5 mill. kr.

– Bruk nærbutikken

Kommunalminister Jan Tore Sanner sier at departementet vil utvikle samarbeidet mellom Merkur, lokalsamfunn og den enkelte butikkdriver, slik at butikken stadig blir styrket og videreutviklet. Det som er positivt for butikken, er positivt både for bygda, for tilreisende turister og hyttefolk.

– Et stort innslag av hyttefolk og turister er med på å sikre framtida til nærbutikken. Dette er noe alle som farter i distriktsområder kan støtte opp om. Bruk nærbutikken. Det kan være avgjørende for at butikken overlever. God påskehandel, sier Jan Tore Sanner.