Merkur-programmet  ›  Aktuelt  ›  Kjører ut varer fra butikken på dugnad
Faksimilie frå Agderposten.
GLADSAK: Agderposten dro til Nes Verk i Tvedestrand for å finne en nærbutikk som tilbyr gratis utkjøring av varer til eldre. Faksimile: Agderposten 7.desember

Kjører ut varer fra butikken på dugnad

11. desember 2012

Året rundt kjører Erling Fresvik og andre frivillige ut varer fra nærbutikken på Nes Verk til dem som trenger det. Tilbudet er ikke mindre kjærkomment med jula for døren.

Utkjøring av varer har blitt et hett tema på Sørlandet etter at eldrerådsleder i Aust-Agder, Ragnhild Thomassen, utfordret Rema-Reitan og de andre dagligvaregigantene til å gjenoppta den gamle kjøpmannens service med å bringe varer hjem til kundene.

– For mange eldre og funksjonshemmede er det en stor utfordring å kommme seg til og fra matvarebutikkene for å handle varene de må ha for å lage sin egen mat. Dette er et samfunnsansvar de mektige dagligvarekjedene bør ta, sier lederen i fylkeseldrerådet til Agderposten.

Kommunikasjonsdirektør Solfrid Flateby i Reitan-gruppen sier at hun forstår behovet. Men dersom Rema skal ta kostnaden med hjemkjøring av mat til noen kunder, vil matvarene bli dyrere for alle. Og det blir dårlig butikk for Rema.

Men det finnes nærbutikker som tilbyr slik service. De fleste av disse butikkene er små, de ligger i distriktet og de har et nært forhold til kundene sine.

«Dugnads-butikk»

Joker-butikken på Nes Verk i Tvedestrand tilbyr hjemkjøring av varer to ganger for uka. Fem pensjonister har tatt på seg oppdraget med å bringe varer hjem til syke og eldre som ikke har så lett for å komme til butikken på egenhånd.

Hjemkjøring av varer skjer altså på dugnad. På samme måte er butikken et gedigent dugnadsprosjekt i seg selv. Butikken ble nedlagt i 2006. Den gjenoppsto året etter, takket være en massiv innsats fra lokalsamfunnet. Dagens Nes Verk Handel AS er oppført med 156 andelseiere. Butikken deltar i Merkur-programmet for distriktsbutikker.

– Denne butikken er virkelig et lokalt samlingspunkt. Jeg føler meg heldig som jobber her, sier butikksjef Camilla Mølbach Selås til Agderposten.

Får låne bankkort

Nærbutikken er pyntet til jul når Agderposten er på besøk.  De ledige stundene bak kassa bruker butikksjefen og medarbeider Vivian Aabakk til å gjøre handlevarer klare for ildsjelene som har ansvaret for utkjøring.

Ukas sjåfør, Erling Fresvik, kommer inn for å hente en ny ladning varer. Han har også med seg bankkortet tilhørende sin forrige kunde. Han glemte å ta med seg terminalen ut. Løsningen var at han ble betrodd pinkoden og kan betale for kunden her på Joker’n.

– I nærmiljøet går det fint, sier Fresvik.
–  Mange eldre jeg leverer til, er veldig utadvendte. Dette er kanskje det ene besøket de får i uka. Dessverre har jeg ikke tid til å bli så altfor lenge på hvert sted, sier sjåføren.

I posene hans nå er blant annet rikelige mengder twist, pakker med filter-kaffe og et par sjokoladeplater. Butikken merker godt at det kjøres ut mer søtsaker nå før jul, forsikrer Camilla bak disken. Hun skriver navnet til adressaten med rød tusj på plastposene. 10–12 personer skal motta varer fra nærbutikken denne torsdagen.

Stort område

Erling Fresvik og de andre sjåførene begrenser seg ikke til Nes Verk. Nå setter han kursen mot Østerå på den andre siden av Tvedestrand by. Reidun Lillebø (70) åpner døra med ei krykke under den ene armen. Mannen med vareposene får en hjertelig velkomst.

– Vi var tomme får bayonneskinke. Går det greitt?, spør Fresvik.

Lillebø er på sin side glad for at hun rakk hjem fra fysioterapeuttimen i tide til å motta Fresvik og varene.

– For meg betyr det veldig mye at butikken kjører varene ut hit. Jeg har ikke bil, og når skolen er slutt, er det dårlig med bussforbindelse til byen, forklarer hun.

Eldreråds leder.jpg
SAMFUNNSANSVAR: Eldrerådsleder Ragnhild Thomassen i Aust-Agder utfordrer Rema-Reitan og de andre dagligvaregigantene til å ta ansvar for kunder som ikke har så lett for å komme seg til butikken. Foto: Agderposten

Roser ordningen

Kommunikasjonsrådgiver Per Kjetil Jørgensen i  Merkur-programmet roser opplegget på Nes Verk. Flere andre nærbutikker i distriktet har lignende ordninger.

– Dette kan vere en bra ordning for både butikken og kundene. Butikken spiller på lag med bygda, og får lojalitet tilbake. Slik blir butikken mer levedyktig, sier han.

Butikksjef Camilla Mølbach Selås sier i en kommentar til Agderposten at butikker som bringer, burde få et tilskudd for å hjelpe de eldre.