Vant premie for beste nærbutikk-film

RØDØY-ELEVENE: 10.klassingene Silje Carson Olsen (f.v.), Veronica Støre Johannessen og Jens Andreas Lind Aakre fra Rødøy skole har fått 5.000 for beste nærbutikk-film. Mathea Olaisen (9.kl.) deltok også på film-prosjektet. Foto: Line Tellemann.

Fire ungdomsskole-elever fra Rødøy i Nordland laget den beste mobilfilmen om nærbutikken. Vinnerne av Merkurs film-konkurranse har fått en gavesjekk på 5000 kroner. – Gjennom arbeidet med filmen har vi lært mye om hvor stor betydning butikken har for veldig mange på øya, sier Veronica Støre Johannessen, 10.klasse-elev ved Rødøy Skole.

Ungdommene fra Rødøy har besøkt Rødøy Handel, som er en del av Nærbutikken-kjeden. Gjennom intervju med kjøpmannen og flere kunder kommer det fram mange gode argumenter for lokal butikk og lokal handel.

Filmen har en spennende start, der butikken på Rødøy bokstavelig talt blir zoomet inn fra verdensrommet. Elevene har brukt både mobilkamera, speilreflekskamera og dronekamera for å gjennomføre innspillingen.

Det var både glede og overraskelse på Rødøy da Merkur-konsulent Line Tellemann møtte ungdommene for å overlevere gavesjekk og diplomer.

- Rødøy skole har levert en lett og informativ film om nærbutikkens betydning for lokalsamfunnet. Vi vil gratulere elevene med første premie i film-konkurransen, sier kommunikasjonsrådgiver Per Kjetil Jørgensen i Merkur-programmet.

Lag film om butikken

Ta fram mobilen og lag film om nærbutikken!  Dette var utfordringen da Merkur i fjor høst inviterte til film-konkurranse for elever i 8.-10.klasse, i samarbeid med NRK Skole og filmselskapet Mediamente. 160 distriktsskoler med ungdomsskole-tilbud ble spesielt invitert til å være med konkurransen.

Det ble laget et undervisningsopplegg med utgangspunkt i dokumentarfilmen «Vårt daglige brød», som handler om en distriktskjøpmann som sliter for å holde den lille butikken åpen hele året. Elevene som har deltatt i konkurransen, har både diskutert problemstillinger fra filmen og selv laget en mini-film på 2-3 minutter om temaet mat og nærbutikk.

Klassetur til London

Det var rektor Toril Olaisen ved Rødøy skole som tok initiativ til at de fire elevene i 9.-10.klasse skulle delta i film-konkurransen. Lærer Lars Kristensen la arbeidet med filmen opp som et prosjekt-arbeid i faget Kunst og håndverk. Han lot også elevene få benytte sitt private drone-kamera for å få gode opptak av butikken, sett fra luften. Den ferdige filmen ligger nå på YouTube, slik at alle kan se den.

Første-premien i Merkurs film-konkurranse var en gavesjekk på 5000 kr. Det var meningen at vinnerne skulle bruke pengene til å kjøpe varer på nærbutikken, til en skikkelig klassefest for å feire seieren og avslutningen av skoleåret.

Men det viste seg at elevene på Rødøy hadde langt større planer. De har jobbet dugnad i to år for å få nok penger til å dra på klassetur til London som avslutning på ungdomsskolen. Nå ble det slik at rektor kjøpte hele gavekortet på nærbutikken og lot premie-pengene gå rett inn i reisekassen for London-turen! Det syntes elevene var en veldig god løsning!

Butikken betyr mye

Til høsten må de tre 10.klassingene reise fra Rødøy for å ta videregående utdanning. To av dem drar til Mo i Rana. Veronica tror de fleste ønsker å flytte tilbake til Rødøy på et senere tidspunkt:

- Det er tre ting vi må ha på plass for å kunne flytte tilbake. Det er butikk, skole og jobb, sier hun.

- Hva har dere lært ved å jobbe med dette film-prosjektet?

- Etter å ha snakket med folk om butikkens rolle, forstår vi hvor mye en butikk betyr for ei øy. Det er lett for at en kan ta butikken for gitt.  Vi har lært at den har stor betydning for veldig mange, sier Veronica Støre Johannessen.