Merkur-programmet  ›  Aktuelt  ›  Hegna Landhandel har blitt historisk
5 personer i bunad med norske flagg
FEST: Kjøpmann Gro C. Aasgrav (t.v.) og gründer Hans Olav Bakås fikk besøk av Seljord-ordfører Beate Marie Dahl Eide, kjededirektør for Joker og Nærbutikken, Kjetil Flåtrud og prosjektleder Hallvard Christenson i Merkur. Foto: content Video.

Hegna Landhandel har blitt historisk

17. november 2020

«Den raude låven» der Hegna Landhandel holder til, har blitt utropt til Historisk Stad. Seljord kommune har avduket et skilt for å hedre den pionerinnsatsen som teknologi-miljøet rundt butikken har lagt ned for å digitalisere nærbutikker i Norge.

– Dette er en stor dag, og det er flott at familiebedriften Hegna Landhandel har blitt modell for en nasjonal pilot for digitalisering av landhandler og nærbutikker, sa ordfører i Seljord, Beate Marie Dahl Eide under avdukingen av skiltet.

Minnesmerket, som er satt opp av kommunen i samarbeid med Hegna landhandel og Merkur-programmet, skal stå godt synlig ved riksveien mellom Bø og Seljord. Skiltet skal være en påminnelse om hva som er mulig å skape av utvikling i Distrikts-Norge.

Startet i 2014

Hans Olav Bakås, mannen til kjøpmann Gro Cathrine Aasgrav på Hegna, fikk i 2014 en idé om å skape en moderne, selvbetjent og døgnåpen landhandel. Hele familien ble etter hvert involvert i å kombinere eksisterende teknologiske løsninger og sette dem sammen på en ny måte.

Prototyper ble utviklet, og fire år senere kunne Aasgrav og Bakås ønske velkommen til Norges første høyteknologiske dagligvarebutikk. Her kan kundene handle døgnet rundt, uten at ansatte er fysisk til stede i butikken. Ved hjelp av betalingskort og pinkode kommer kundene inn i butikken. De betaler i en selvbetjent kasse.

Pilotprosjekt

Prosjektet Hegna Landhandel ble så vellykket at Merkur satte i gang et pilotprosjekt med utprøving av fleksible åpningstider i åtte nærbutikker i tre kjeder, med utgangspunkt i konsept-butikken på Hegna.

– Det er litt utrolig å stå her i dag. De som kjenner oss, vet at når vi går ut med en ting, er det overveid og velprøvd. Jeg kan derfor avsløre at vi nå befinner oss i fase 1. Vi er imidlertid i gang med både fase 2, 3 og 4, men alt til sin tid, sa en fornøyd og hemmelighetsfull Hans Olav Bakås i Mat Norge AS.

Og kundene setter i økende grad pris på tilbudet, kan kjøpmann Gro Cathrine Aasgrav fortelle:

– Hittil i år ligger omsetningen rundt 80 prosent over fjoråret!

to menn ved skilt

HISTORISK STAD: Dette skiltet skal stå godt synlig ved fylkesveien mellom Bø og Seljord. T.v. gründer Hans Olav Bakås og leder for utviklingsavdelingen i Mat-Norge, Terje Bakken. Foto: Content Video

Redningen

Nærbutikken på Hegna og teknologifirmaet i Mat Norge AS fikk hilsen både fra Merkur-konsulent Hallvard Christenson som leder pilotprosjektet, og Fylkesmannen i Vestfold og Telemark.

Kjededirektør for Joker og Nærbutikken, Kjetil Flåtrud, som også deltok på arrangementet, er overbevist om at høyteknologi kan være redningen for mindre nærbutikker i distriktene.

– Dagens distriktsbutikker har ingen muligheter til å ha så lange åpningstider som mange av konkurrentene. Det får de med denne løsningen og vel så det. Og siden medarbeiderne ikke må sitte i kassen hele dagen, har de mer tid til både å utvikle og utføre viktige tilleggstjenester som hjemkjøring, mindre vaktmestertjenester og liknende, sier han.