Holmsbu ble Årets butikk på Østlandet

Holmsbu Handel på Hurumlandet er kåret til Årets nærbutikk for Østlandet Sør. Christian Egde-Nissen og Michael Martin tok i mot prisen på Merkurs regionkonferanse på Flesberg.

Holmsbu-handel-årets-butikk.jpg

VINNERE: Christian Egde-Nissen (t.v.) og Michael Martin fikk hederspris for arbeidet med utvikling av nærbutikken på Holmsbu.

De to driverne hadde ingen erfaring fra butikkdrift da de overtok nærbutikken på Holmsbu for vel et år siden. Men med baklgrunn fra restaurant- og reiselivsbransen hadde de gode forutsetninger for å utvikle butikken videre, etter tildligere driver Erland Vibe.

- Driverne skaper glede og setter kunden i fokus. De byr på seg selv og skaper særpreg som bygger lojalitet med kundene, sier Merkur-konsulent Hallvard Christenson.

Butikken er opptatt av å heie fram lokalmatprodusenter i distriktet og er gjerne ute hos leverandørene. De lærer kundene om mat og smaker og tilbyr middagstips med varer fra butikken. Driverne er også opptatt av å gjøre Holmsbu bedre og mer attraktivt som lokalsamfunn.

Holmsbu Handel er bygd om slik at den framstår i mer gammel stil, med en skikkelig kjøpmannsdisk som blikkfang.

Vinterstengt

Butikken på Holmsbu har ingen nære konkurrenter, men historien har vist at det ikke er lett å drive helårsbutikk på et lite tettsted med 250 innbyggere – spesielt ikke når det bare er en times kjøring til Oslo sentrum.

For noen år siden måtte denne butikken vinterstenge fordi omsetningen var for lav. Da det ble laget en TV-film om butikken, ble det en vekker for lokalsamfunnet. De siste årene har butikken vært åpen hele året.

SE TV-FILMEN: «Vårt daglige brød» (nett-TV)

- Det er en utfordring å få butikken til å gå rundt hele året. Om sommeren er det et voldsomt trøkk her, med masse hyttefolk og andre feriegjester. Vinterstid fungerer butikken nesten som en storkiosk. Men eldre folk som bor her hele året, bruker butikken, sier Michael Patrick.

Står sammen

Holmsbu har 21 næringsdrivende og foreninger som er opptatt av å skape aktivitet i lokalsamfunnet. Kunstlag og lokalmatprodusenter har valgt å gå sammen med hotell og campingplasser for å markedsføre det lille tettstedet ved Oslofjorden.

- Når vi bruker og promoterer hverandre, skapes det mer aktivitet. Det har vært veldig positivt for både butikken og alle andre som driver næring her, sier Michael Patrick.