Lokalt engasjement gav bygda ny butikk

Den gamle butikken var nedslitt og tilfredsstilte ikke dagens krav. Omsetningen var så liten at butikken på sikt stod i fare for å bli nedlagt. Men bygdefolket i Skjolden ville ikke miste lokalbutikken. Sogningene satset en million kroner og bygde splitter ny butikk, med god støtte fra Merkur og kommunen.

Skjolden reportasje.jpg

REDDET BUTIKKEN: Innbyggerne i Skjolden brettet opp ermene for å bevare nærbutikken sin. Nå eier de det nye butikkbygget. Foto: John Terje Pedersen

Den lille bygda med 350 innbyggere innerst i Sognefjorden tiltrekker seg hvert år tusenvis av turister, både fjellvandrere, cruisepassasjerer og andre som vil oppleve de vakre omgivelsene.

Mange av dem som stikker innom Coop Marked-butikken for å kjøpe turmat, snacks og mineralvann, er totalt intetanende om den enorme innsatsen som har gjort den lille handelen deres mulig.

Stort engasjement

For det er ingen selvfølge at det ligger en topp moderne dagligvarebutikk her. I 2012 var den gamle butikken fra 1952 nedslitt, trang og upraktisk. Etterslepet på vedlikehold var stort og lønnsomheten var ikke så bra.

Bygdefolket skjønte at de måtte gjøre noe selv hvis vi skulle beholde butikken i bygda. Løsningen ble å opprette et eiendomsselskap med mål om å reise et nytt butikkbygg.

­- Engasjementet til bygdefolket har vært helt fantastisk. Den enorme dugnadsinnsatsen som er lagt ned, viser hvor mye butikken betyr for oss, sier styreleder Elin Hauge til bladet iCoop.

Coop er imponert

Det nye butikkbygget kostet cirka 5,5 millioner kroner. Initiativtakerne har solgt aksjer for om lag én million kroner. Luster kommune stilte opp med et tilskudd på 700.000 kr, pluss gunstig lån.  Merkur-programmet har gitt et maksimalt investerings-tilskudd på 400.000 kr. Nå eier bygdefolket bygget og leier lokalene ut til Coop.

Coop Vest er imponert over innsatsen som er lagt ned for å redde butikken i bygda. Prosessen har vært fantastisk, sier administrerende direktør Geir Espe til Icoop.

- Alle parter har dratt i samme retning. Fokuset har vært å skape en «vinn-vinn»-prosess der bygdefolk, kunder, turister, kommunen og Coop Vest skulle bli fornøyde med resultatet. Det er vi blitt, konstaterer han.

Limet i bygda

Nybygget har også gitt økt omsetning. i 2014 omsatte Coop Marked Skjolden for 6,8 millioner kroner. På drøye sju måneder i 2016, fra nyåpningen i mai og ut året var omsetningen på hele 7 millioner kroner.

I de åtte månedene butikken var stengt på grunn av rivning og gjenoppbygging, lå nærmeste butikk, Coop Marked Fortun, seks kilometer unna.

– Da fikk vi virkelig kjenne på hvor mye nærbutikken vår betyr. Bygda ville ikke vært det samme uten. Den er limet som holder oss sammen, sier Elin Hauge i Skjolden Eiendom.