Kampanje for lokal bokhandel

«Velg din lokale bokhandler». Dette er budskapet til bokhandlere i distrikts-Norge som deltar i Merkurs lokalhandel-kampanje lørdag 22.oktober. Det er laget et helt nytt bokmerke, med 10 gode grunner for å handle lokalt.

HANDLE LOKALT: Her er det nye bokmerket med 10 gode grunner for å bok-handle lokalt.  

I fjor høst deltok 275 distriktsbutikker i den nasjonale lokalhandel-kampanjen. De aller fleste av disse var dagligvarebutikker, men noen bokhandler var også med på markeringen.

Nå har Merkur-programmet for utvikling av distriktsbutikker laget kampanje-materiell spesielt for bokhandel. I samarbeid med tre bokhandlere er utviklet et nytt bokmerke med gode argument for lokal handel.

VIL DU DELTA? Her kan du melde deg på nærbutikk-kampanjen

- Bokhandelen er en viktig del av det lokale kultur-tilbudet. Lokale bokhandler tar spesielt ansvar for lokal litteratur og lokale forfattere. Bokhandelen har fagkunnskap og er god på personlig service. Dette er noen av poengene vi vil bruke i denne kampanjen, sier kommunikasjonsrådgiver Per Kjetil Jørgensen i Merkur.

Flere bokhandlere har etterlyst kampanje-materiell spesielt rettet mot bok-bransjen. Styret for Merkur-programmet gjorde i år vedtak om ekstra bevilgning for å utvikle slikt materiell.    

Det nye bokmerket vil bli delt ut i bokhandelen, som en påminning om hvor viktig bokhandelen er for kulturtilbudet i lokalsamfunnet. Kundene får også takk for at de har handlet hos sin lokale bokhandler.

Bokhandler som ønsker å være med på «Handle lokalt»-kampanjen, vil få tilsendt gratis bokmerke, plakater, ballonger og klistremerker.

Målsettingen med Handle lokalt-kampanjen er å styrke lokale dagligvarebutikker og bokhandler, redusere handels-lekkasjen og skape større bevissthet om viktigheten av lokal handel.

- Når du handler lokalt, er du med på å opprettholde et levende lokalsamfunn. Lokale butikker gir både arbeidsplasser og skatteinntekter, sier Per Kjetil Jørgensen.

 Siste frist for påmelding er 16.september. Påmelding skjer gjennom et enkelt skjema på Merkurs nettside.

VIL DU DELTA? Her kan du melde deg på nærbutikk-kampanjen