Trekløveret på Nerskogen

Når kommunen, kjøpmannen og Merkur samarbeider til bygdas beste, blir resultatet bra. På Nerskogen i Sør-Trøndelag har bygdefolk og hyttefolk fått en helt ny og topp moderne dagligvarebutikk. Dette ville ikke ha skjedd uten solid støtte fra Rennebu kommune og Merkur-programmet.

STOLTE PARTNERE: Ordfører Ola Øie, kjøpmann Torill Dullum Lund og Merkur-konsulent Stig Olson har grunn til å være fornøyd med samarbeidet for ny butikk på Nerskogen. Foto: Krydder kommunikasjon

Det er ikke mange steder i landet at kommunen låner penger for å sette opp et næringsbygg for nærbutikken. Rennebu kommune har lånt 9,8 mill. kr for å skaffe nye lokaler for den nedslitte butikken på Nerskogen. Nybygget med butikken og kafé ble åpnet til påske og har blitt svært godt mottatt av lokalbefolkningen.

Butikken har også fått 800.000 kr i investeringsstøtte fra Merkur-programmet, fordelt over to år. Denne finansieringen var avgjørende for at kjøpmann Torill Dullum Lund turte å satse på en helt ny butikk.

Kommunalt næringsbygg

- Dette er ikke første gangen kommunen har valgt å bygge næringsbygg, men det er første gang det er en butikk vi legger til rette for. Rennebu har satset på å bli en hyttekommune siden år 2000. Da er det vesentlig at hyttefolket har tilgang til en butikk.

Det er ikke tvil om at det kan være vanskelig å få banklån til et butikkbygg, med denne beliggenheten. Da er jeg glad på kommunens vegne for at vi kan bidra, sa ordfører Ola Øie da han svingte øksa for «klippe» båndet til butikken på åpningsdagen.

Butikken betaler nå husleie til kommunen. Det er meningen at kjøpmannen på sikt skal overta hele bygget.

Merkur var rådgiver

Torill Dullum Lund overtok den gamle butikken på Nerskogen for fem år siden. Omsetningen har vært økende, men lokalet var lite og driften ble veldig tungvint. Kjøpmannen stod overfor et vanskelig valg: Skulle hun bygge ut den gamle butikken? Eller skulle hun bygge en helt ny butikk på en annen tomt?

Merkur-konsulenten hjalp meg til å komme videre. De faglige innspillene og diskusjonene jeg har hatt, har nesten vært viktigere enn den økonomiske støtten.
— Torill Dullum Lund, Joker Nerskogen

- Jeg var veldig i tvil om hva vi skulle gjøre. Merkur-konsulenten var den som hjalp meg til å komme videre. Økonomisk sett er det selvfølgelig viktig å benytte de mulighetene som Merkur gir for investeringsstøtte. Men for meg så har de faglige innspillene og diskusjonene jeg har hatt med Stig, nesten vært det viktigste, sier Torill Dullum Lund til Joker magasin.

- Stig ba meg tenke gjennom hva jeg hadde lyst til å ha i butikken. Da ble det klart for meg at de gamle lokalene ikke var egnet. Jeg tror jeg hadde brukt mye mer energi på alt dette, om ikke Merkur hadde vært der og veiledet meg, legger Dullum Lund til.

Torills beste råd

Kjøpmannen på Nerskogen har ikke angret et sekund på at hun satset på ny og større butikk. Omsetningen i butikk og kafé økte med 58 prosent(!) denne påska, sammenlignet med salget i den gamle butikken. Total årsomsetning i den gamle butikken lå på 8 mill. kr. Budsjettet for 2016 ligger på 9 mill. kr. På sikt er målet en årsomsetning på 12 mill. kr.

- Hva er ditt råd til andre kjøpmenn som sliter med små og gamle lokaler?

- Mitt beste råd er å besøke andre butikker og snakke med andre kjøpmenn som har utvidet. Jeg har brukt en del tid på å reise rundt og besøkte andre distriktsbutikker som er turistavhengige, slik som oss. Vi ville aldri ha fått et så velfungerende bygg om vi ikke hadde tatt imot gode råd fra andre, sier Torill Dullum Lund.

Merkur-konsulent Stig Olson vil gjerne skryte av den engasjerte kjøpmannen:

- Det er slike kjøpmenn distrikts-Norge trenger. Kjøpmenn som tør satse, bruker tid på å finne ut hvordan man best kan bygge opp butikken og er flink til å bruke de støtteordninger som finnes, sier han.

LES MER: Folkefest da «kommune-butikken» åpnet