Dansk satsing på lokalmat og dagligstuer

Danske nærbutikker skal bli enda viktigere som møteplass for lokalsamfunnet. Merkurs oppskrift på hvordan små butikker kan utvikle seg som sosial arena, blir nå tatt i bruk i nabolandet. Coop satser millioner på Dagli Brugsen, med dagligstuer, møtelokale, lokalmat og serverings-muligheter.  

Dannmark 1.jpg

LOKALMAT: Lokalprodusert mat og drikke får en større plass i de nye nærbutikkene. Foto: Stian Vasvik, Dagligvarehandelen

Nylig åpnet Danmarks første dagligvarebutikk med stue hvor kundene kan spise sammen, avholde møter eller bytte bøker. Satsningen er del av en redningsaksjon for nærbutikkene i Danmark, som ser seg truet av at alle kan holde åpent på søndager, skriver Dagligvarehandelen.

Coops filosofi for utvikling av sine lokalbutikker som møteplass, samsvarer godt med de erfaringene Merkur-programmet har gjort gjennom prosjektet «Butikken som sosial arena», som ble realisert i Nordland og Trøndelag i 2012-14. Satsingen på lokalmat i lokale butikker er også en viktig del av Merkurs program for utvikling av norske nærbutikker.

Lokal mat og drikke

Den første Dagli’ Brugsen med det nye konseptet ble åpnet i småbyen Glejbjerg med 700 innbyggere på Sydjylland. Her har lokale matvarer fått en langt mer framtredende plass enn før. Det legges mye mer vekt på å gi kundene inspirasjon til det daglige måltid. Utvalget av kjøtt, frukt og grønt samt vin er også utvidet.

Samtidig har Coop utviklet et nytt kioskområde med kaffe, sandwicher, måltidsløsninger og typiske kioskvarer.

For å bøte på lavprisbølgen i Danmark har Dagli’ Brugsen innført faste lave priser på basisvarer som melk.

Tilbake til røttene

Nyskapningen slo meget godt an hos kundene: Informasjonsdirektør Jens Juul Nielsen opplyser til Dagligvarehandelen at åpningen er en av de største suksessene til Coop Danmark overhodet, med en omsetningsvekst den første måneden på over 50 prosent.

Dannmark 2.jpg

SUKSESS: Kjededirektør Jesper K. Andersen (t.v.) og butikksjef Henrik Klausen under åpningen av Dagli Brugsen i Glejbjerg. Den første måneden fikk butikken en omsetningsøkning på 50 prosent.

- Med butikken med dagligstue vender vi på en ny måte tilbake til våre røtter. Brugsen er det lokale samlingspunkt, stedet hvor byen møtes og butikken hvor man kjøper lokalprodusert mat. Nye, moderne elementer som vi tilfører er ferdigmat og bekvemmelighet, sier kjededirektør i Dagli’ Brugsen, Jesper K. Andersen.

I motsetning til mange eksperter tror han tiden er inne for å satse på nærbutikkene. - Mange mennesker har nådd et metningspunkt med lavpris og ensretting. Flere søker kvalitet i det nære og lokale. Med vårt nye konsept kommer vi med et tidsbesparende og attraktivt tilbud, sier han til Dagligvarehandelen.