Rekord-stor påmelding til «Handle lokalt»

277 butikker over hele landet deltar i den nasjonale kampanjen for lokal handel lørdag 31.oktober. Det er ny rekord for Merkur-programmet, som organiserer «Handle lokalt»-kampanjen.

HANDLE LOKALT: Lørdag inviterer butikker over hele landet til lokal handel og aktiviteter i butikken. Bildet viser fornøgde kunder på Åkrafjordtunet under fjorårets markering.

- Det er veldig gledelig at så mange butikker ønsker å slå et slag for lokal handel. Handelslekkasje er et stort problem for mange distriktsbutikker. Derfor er det viktig sette fokus på hvor viktig dagligvarebutikken er for et lokalsamfunn, sier kommunikasjonsrådgiver Per Kjetil Jørgensen i Merkur.

Merkur-programmet, som er Kommunaldepartementets program for å utvikle og støtte butikker i distrikts-Norge, har organisert nærbutikk-kampanjer flere ganger.  De siste årene har interessen for å delta i slike holdnings-kampanjer tatt seg opp. I fjor deltok 240 butikker, det var også deltaker-rekord.

«Handle lokalt – velg nærbutikken» er slagordet for kampanjen, som fokuserer på hvor viktig butikken er som møteplass, servicesenter og salgssted for dagligvarer. Målet er å redusere handels-lekkasje og stimulere til mer lokal handel. Dette er viktig for å sikre framtida for utsatte distriktsbutikker.

LES MER: Her kan du finne mer informasjon om Handle lokalt-kampanjen

Butikkene inviterer nå lokalbefolkningen til å komme til butikken på lørdag. Da blir det aktiviteter og gratis servering i de fleste butikkene. Flere steder stiller lokale lag eller organisasjoner opp på butikken for å hjelpe kjøpmannen med å markere dagen.

Norges Bygdekvinnelag har oppfordret alle sine lokallag til å ta kontakt med den lokale butikken for å se om det er mulig å få til et godt samarbeid på denne dagen.

- Når du handler lokalt, er du med på å opprettholde nærbutikken og et levende lokalsamfunn. Gjennom denne kampanjen ønsker vi å takke trofaste kunder for at de slutter opp om lokalbutikken. Samtidig vil vi utfordre de som handler lite lokalt, til å tenke over hva butikken betyr for bygda, seier Per Kjetil Jørgensen i Merkur.

- Merkur jobber for å utvikle dagligvarebutikker i distrikta slik at de kan gi et best mulig tilbud til kundene sine. Men det er like viktig at folk som bor på bygda, bruker lokalbutikken sin i størst mulig grad. På den måten kan vi holde oppe levende lokalsamfunn, som kan være attraktive både for de som bor der i dag og de som vurderer å etablere seg der, legger Jørgensen til.

OVERSIKT: Her er butikkene som deltar i Handle lokalt-kampanjen