Nærbutikk med egen nettbutikk

Leirbu Handel i Heidal har fått pris for beste nærbutikk i Indre Østland for 2015. Butikken er opptatt av å betjene både fastboende og hyttekunder. Kjøpmann Anton Stebergløkken har også nettbutikk for salg av norsk mat til nordmenn i utlandet.

PRISVINNER: Kjøpmann Anton Stebergløkken er en ildsjel som har gjort mye for at bygda skal få beholde butikken sin.

Det er Kommunaldepartementets program for utviklings av distriktsbutikker, Merkur-programmet, som står for den årlige prisutdelingen. Prisen ble delt ut på en kjøpmanns-konferanse på Hunderfossen nylig.

- Årets pris går til en butikk med marginal omsetning som ligger i et typisk område med noen hytter og lite lokalbefolkning. Kjøpmannen er en stayer og en ildsjel, som gjennom mange år har gjort alt for at bygda skal få beholde sin butikk. Han er en god lokalpatriot, som også bruker de muligheter han har, for å skaffe kortreist mat fra dalen, sier statsråd Jan Tore Sanner i en hilsen til prisvinneren.

 Leirbu Handel framstår i følgje juryen som en ryddig og oversiktlig og godt vedlikeholdt butikk med god atmosfære.

 Kjøpmannen er kjent for sin gode service mot hyttefolket. Han har mange nøkler hengende i butikken, og er det noen som har klart å låse seg ute, så tar det ikke lang tid før kjøpmannen har ordnet opp. Dersom hyttefolk kommer 10 minutter etter stengetid en dag, så kommer de alltid til en åpen dør.

 Butikken i Heidal har en tilleggstjeneste som er noe uvanlig. Så tidlig som i 2000 ble det etablert en egen nettbutikk for salg av mat og andre dagligvarer til nordmenn i utlandet. Fra Heidal blir det hvert år sendt surkål til Dubai og Zalo til Spania og mange andre norske varer.

 Kommunalminister Jan Tore Sanner er full av lovord over butikkdrivere som Anton Stebergløkken. Nasjonale myndigheter er helt avhengige av slike ildsjeler.

 - Det er et hovedmål i distriktspolitikken å styrke tilgangen på grunnleggende tjenester for folk. Da er Merkur vårt viktigste virkemiddel. Dagligvarebutikker er en viktig del av infrastrukturen i distrikts-Norge.

 Ekstra handel fra hyttefolk er ofte helt avgjørende for små nærbutikker. Hyttefolk og nærbutikk trenger hverandre. Det har denne butikkdriveren virkelig tatt konsekvensen av. Hyttefolk og turister tjener på levende lokalsamfunn og gode nærbutikker. De fastboende får et bedre butikktilbud ved at de lokale butikkene tilbyr varer og tjenester også til hyttebefolkningen, sier Jan Tore Sanner.