Merkur-programmet  ›  Aktuelt  ›  De vil selge bok-opplevelser
3 personer i butikk. Foto.
STOR AKTIVITET: Åshild Vere Jacobsen (t.h.) og medarbeiderne Ester-Anne Gabrielsen og Monica Martinsen  har stadig nye kultur-arrangement i bokhandelen.

De vil selge bok-opplevelser

9. september 2014

– Bokhandelen er truet fra alle kanter. Men vi har forfatterne og vi har boka. Jeg ønsker å selge opplevelser, like mye som å selge bøker over disk. Mitt mål er at Farsund Libris skal fungere som et kulturhus, sier bokhandler Åshild Vere Jacobsen.

Merkur-programmet er godt i gang med et pilotprosjekt der tre små bokhandlere på Sørvestlandet får ekstra hjelp til å utvikle bokhandelen som en sosial og kulturell arena.  Målet er å skape aktiviteter rundt bokhandelen, slik at de kan selge flere bøker og få flere bein å stå på.

Bokhandelen i Farsund satser sterkt på kultur-arrangement. I fjor høst hadde Farsund seks forskjellige forfatter-besøk, med opplesing, underholdning eller matservering. Fem arrangement stod på planen i vår. 3.september kom selveste Cecilia Samartin på besøk! Responsen har vært svært god. Mellom 40 og 80 personer har deltatt på hvert arrangement, og boksalget har vært strålende.

Byens kulturformidler

Åshild Vere Jacobsen mener at lokale bokhandlere har store muligheter, på tross av nedgang i omsetningen flere år på rad. Hun håper at 2014 skal bli et vendepunkt.

– Det kan være lettere å lykkes på små steder enn på større steder. Farsund har ikke noe kulturhus. Posisjonen som byens kulturformidler er ledig. Jeg ønsker at bokhandelen skal ta denne posisjonen, sier hun.

Farsund Libris har fått gode tilbakemeldinger fra kommunen på sitt engasjement. Lokalavisen skriver positivt om det som skjer i og rundt butikken. Publikum er begeistret over at kjente forfattere kommer til byen og snakker om bøkene sine. Forfattere blir gledelig overrasket over den responsen de får. De hadde ikke ventet at Gaute Heivoll skulle trekke flere folk i Farsund enn på Litteraturhuset i Oslo.

– Det finnes en bok for alt. Vi prøver å skaffe ulike forfattere som kan appellere til ulike lesere. Tema har variert fra vinsmaking og historie til sjømannskveld og kristen litteratur. Men vi ser at flere av gjestene kommer tilbake nesten uansett hva som er tema, sier Åshild Vere Jacobsen.

Tar «live-bølgen»

Bokhandleren i Farsund mener at bokbransjen har mye til felles med musikk-bransjen. Dersom du kan skape opplevelser knyttet til konserter eller forfatterkvelder, så vil du også selge plater og bøker. Forfatteren Håvard Rem har uttalt at det feier en «live-bølge» over litteraturen. Vere Jacobsen mener at dette er noe også små bokhandlere i distrikta kan hive seg på.

– Når vi setter ut stoler og småbord, demper lyset i taket og tenner på telys, blir det skapt en helt spesiell stemning i bokhandelen. Kundene våre synes det er stas å være i butikken på kveldstid. De blir våre gjester like mye som kunder. Det er en måte å knytte kontakt med kundene. Bokhandelen blir et sted som de føler tilhørighet til, reflekterer hun.

Bokhandelen har valgt å selge billetter på forhånd for de fleste av sine arrangementer. Dersom du har betalt 50 kroner for å komme inn, forplikter det litt mer. Billetten er også en måte å synliggjøre at forfatter-arrangementet har en verdi.

10-15 arrangementer

Markedsføring er viktig når du skal få folk til å komme på et arrangement. Farsund Libris satser både på Facebook, invitasjoner gjennom epost og forhåndsomtale i lokalavisen.  I bokhandelen henger det plakater og blir delt ut flyers.

– Det er mye jobb å drive med kultur-arrangement. Men det er dette jeg ønsker å drive med. Min tid er gratis. De ansatte i butikken stiller også opp og synes at det inspirerende å få med seg det som skjer, forteller hun.

Bokhandelen selger alltid mange bøker i tilknytning til kulturarrangementene. Det kan gå opptil 70-80 bøker på en kveld. Noen ganger har hun gått tom for bøker og har måttet ta opp ekstra bestillinger.

– Vi jobber nå for å tilpasse bokhandelen slik at flere av arrangementene kan foregå i selve bokhandelen. Vi skal kjøpe innredning på hjul, slik at det kan bli plass til flere gjester. Målet er å få til 10-15 arrangementer for året. Her er store muligheter også for mindre bokhandlere i distrikta, sier Åshild Vere Jacobsen.

FØLG FARSUND LIBRIS: Her kan du følgje bokhandelen på Facebook