Økte omsetningen med 50 prosent

Det nytter å mobilisere for nærbutikken. Coop Høle i Rogaland har fått økt ukeomsetningen med opptil 50 prosent, etter at butikken, bygdefolket og Merkur gikk sammen for redde den nedleggingstrua butikken.

GOD RESPONS: Daglig leder Gaute Fjogstad (t.v.) gleder seg over responsen fra bygdefolket. T.h. Sigve Sandvik i «Høle Handelslags venner». Foto: Aftenbladet

Handelslaget på Høle i utkanten av Sandnes kommune er en relativt stor nærbutikk, med en omsetning på 12,6 mill. kroner, pluss drivstoff og kraftfor. Butikken har tipping og post-i-butikk. Her kan kundene få både sement og høytrykkspyler, i tillegg til dagligvarer av alle slag.

 Men stor omsetning er ikke nok, dersom driften går med underskudd. Høle har en handelslekkasje på mer enn 50 prosent. De fleste jobber i Sandnes by og mange av de fastboende handler i en lavprisbutikk på veien hjem.

Hadde det ikke vært for hyttefolket, ville butikken på Høle vært nedlagt for lenge siden. Butikken har gått med underskudd hver vinter, men har en positiv drift i sommerhalvåret. På årsmøtet i Coop Høle i mars gav daglig leder Gaute Fjogstad klar melding til de frammøtte: «Dersom ikke utviklingen snur, kan bygda bli uten butikk». Ingen gladmelding å få, når det er 23 km til nærmeste dagligvarebutikk.

 Egen fane på 17.mai

 Nå har flere av Coop-medlemmene i bygda gått sammen om å stifte «Høle handelslags venner». Det er laget et informasjonsskriv som er delt ut i postkassene. 17-18 lag og foreninger har blitt kontaktet med spørsmål om hva handelslaget kan gjøre for dem.  I årets 17.mai-tog ble det til og med båret en egen fane for samvirkelaget. 60-70 personer møtte fram under folkemøtet i vår, da nærbutikkens skjebne var tema.

 Merkur-konsulent Lars Helgeland har fått midler gjennom Merkurs omstillingsordning for å jobbe sammen med bygda og butikken for å få redusert handels-lekkasjen. Sammen har de arrangert to folkemøter, med opptil 100 deltakere.

 Mobiliseringen på Høle har gitt resultat. - Etter folkemøtet steg ukeomsetningen med 50 prosent, sammenlignet med tilsvarende uke i fjor, forteller Gaute Fjogstad til Stavanger Aftenblad.

Et godt eksempel

Adm. direktør Svein Fanebust i Coop Norge er stolt over bygdefolket sitt engasjement på Høle. Det er et godt eksempel på hvordan medlemmene stiller opp, tar initiativ, tenker nytt og skaper positiv blest om egen bygdebutikk.

- Dette skjer også flere andre steder i landet. Medlemmene våre benytter seg av mulighetene de har som medeiere til både å si fra, og til å ta ansvar, skriver han i sin kommentarspalte i Dagligvarehandelen.

Fanebust mener at eierformen forplikter Coop til å ta samfunnsansvar i de mange lokalsamfunn som ligger milevis unna kjøpesenter og handelsparker. Det er en form for distriktspolitikk når samvirkelag år om annet bruker penger fra sine egne felleskasser for å holde døra åpen i små butikker som ikke har stort nok kundegrunnlag til å få lønnsom drift. Men han advarer samtidig mot å tro at samvirkelagenes felleskasser i lengden kan brukes til å holde oppe ulønnsomme nærbutikker. Derfor er det viktig at det blir mobilisert lokalt for at disse butikkene på sikt kan stå på egne bein, skriver Svein Fanebust.