417.000 så nærbutikk-film på NRK

Dokumentarfilmen «Vårt daglige brød» ble sett av 417.000 personer da den ble vist på NRK 1 i beste sendetid 1.mai. 34 prosent av alle som så på tv denne kvelden, fulgte kjøpmann Erland Vibe ved Holmsbu handel på Hurum.

KJØPMANNEN: Erland Vibe er hovedperson i dokumentarfilmen «Vårt daglige brød» Foto: Mediamente

Filmen ble også sendt på NRK2 5.mai og blir i tillegg vist på to filmfestivaler. Filmen ligger nå på nettsiden til NRK, fritt tilgjengelig for alle.

Kjøpmannen selv, Erland Vibe, har fått mye positiv oppmerksomhet i kjølvatnet av filmen, både i media og i eget lokalsamfunn. En av kundene har startet støttegruppe for butikken på Facebook. Vibe har også fått flere støtteerklæringer fra andre kjøpmenn som kjenner seg igjen i filmen.

SE FILMEN: Her kan du se filmen på nett-tv

Det er første gangen at det er laget en timelang dokumentarfilm der det blir satt søkelys på situasjonen for små butikker. Filmen er produsert av det uavhengige filmselskapet Mediamente, som har spesialisert seg på dokumentarfilm.

Et tilbud for bygda

«Vårt daglige brød» handler om hva som skjer i Holmsbu. Mange i lokalsamfunnet vil gjerne beholde nærbutikken, men flere lokkes bort av tilbudene til lavpris-butikken som ligger 12 kilometer unna.

Filmen tar utgangspunkt i en kjøpmann som står midt i den vanskelige avgjørelsen om han skal vinterstenge nærbutikken eller ikke. Hvis han stenger, vil lokalsamfunnet lide og svekkes. Men kan han klare å holde butikken åpen gjennom hele vinteren, når bygda er uten hyttefolk og sommertrafikk?

Kjøpmannen Erland Vibe arbeider hardt og målrettet for å gi lokalbefolkningen et godt utvalg og lokale spesialiteter. Han vet at butikken er viktig for mange, men han er helt avhengig av at flere av de lokale kundene bruker butikken hans. Han har allerede måttet stenge butikken en vinter fordi omsetningen ble for lav. Kan utviklingen snus? Er det prisen på varene eller et levende lokalsamfunn som er viktigst for folk?

Salg av lokal mat

Filmen setter søkelys på konkurransen mellom små nærbutikker og store lavpris-kjeder, lokalsamfunnets lojalitet til nærbutikken og muligheten for å selge lokal mat i lokale butikker. Det kommer klart fram at butikken fungerer som et hjerte i bygda.

- Vi ønsker at filmen skal appellere både til hjerte og hjerne. Vi ønsker å skape engasjement. Forbrukerne har stor makt, dersom de bruker den. Vi kan alle påvirke ved å bruke lommeboka, sier fotograf Ånund Austenå og produsent Torstein Nybø som er spesielt opptatt av muligheten for å selge lokal mat i lokale butikker.