Tilleggstjenester gir Hallvard overskudd

Løkta Kolonial i Nordland er en av de butikkene som har satset mye på tilleggstjenester. - Mesteparten av overskuddet på butikken er knyttet til tilleggstjenester. Jeg ville ikke kunnet leve av butikken og ta ut ei normal lønn, dersom vi bare hadde solgt dagligvarer, sier Hallvard Mikalsen.

POSITIV UTVIKLING: Kjøpmann Halvard Mikalsen har fått god uttelling for sin satsing på tilleggstjenester utover salg av dagligvarer. T.v. Helge Schei, daglig leder i Merkur.

Møreforskings evaluering av Merkur-programmet viser at butikker som satser på flere tilleggstjenester får betre lønnsomhet enn butikker som har få tjenester utover salg av dagligvarer.

Butikken i Dønna kommune har i flere år hatt tipping, apotekvarer og tilbud om vareutkjøring. De har også salg av landbruksvarer og byggevarer gjennom samarbeid med Felleskjøpet og et byggevarefirma.  I fjor fikk butikken på plass et helt nytt drivstoffanlegg med salg av bensin og diesel.

Kafe og kjøkken

Kjøpmann Hallvard Mikalsen har også fått opp en kafe med godkjent kjøkken, vegg i vegg med butikken. Her blir det servert middag og arrangert pubkvelder. Til sommeren vil kafeen etter planen holde åpent 2-3 dager for uka. Kjøpmannen som også er utdannet kokk, baker sine egne brød, boller og kaker som han selger i butikken. Han produserer også syltetøy og kortreiste kjøttvarer.

Aktiviteten på kjøkkenet gir større omsetning for Løkta kolonial, fordi alle råvarene blir kjøpt inn gjennom egen butikk. De mange tilleggstjenestene gjør til at folket på Løkta får mindre behov for å reise inn til kommunesentret Sandnessjøen. Det gir mindre handelslekkasje og bedre økonomi for nærbutikken.

Avhengig av støtte

Butikken på Løkta har fått investeringsstøtte gjennom Merkur-programmet både til drivstoffanlegget, kafeen og opprustning av butikken.

- Uten støtte fra Merkur ville det ikke ha vært mulig å satse på drivstoff eller kafe på øya. Det er ikke mye penger å tjene på salg av bensin. Men for meg har det vært viktig å gi bygda et godt service-tilbud, sier han.

Hallvard Mikalsen har deltatt aktivt i Merkurs kompetanseprogram. Det har gitt nyttig lærdom. Men muligheten for å treffe andre distriktskjøpmenn i samme situasjon og utveksle erfaringer har vært minst like viktig.