Film om butikken som bygdas møteplass

Butikken på Hongsand fikk et løft ved å delta i Merkur-prosjektet for utvikling av butikken som bygdas møteplass.  Her kan du se filmen om kjøpmanns-paret på Fosen og samspillet mellom butikken og bygda.

OPPTAK: Kjøpmann Anne Gipling under et av filmopptakene på Hongsand.
 

Joker Hongsand i Sør-Trøndelag har gått gjennom en rivende utvikling siden Anne og Per Gipling overtok butikken i 1997. Etter fire-fem utvidelser har butikken blitt dobbelt så stor og omsetningen har steget fra fire til åtte millioner kroner.

 Da butikken på Roan ble en av deltakerne i prosjektet «Butikken som sosial arena», fikk de anledning til å realisere flere spennende ideer. De fikk også en bedre dialog med kundene og fikk mange tilbakemeldinger på hva slags tiltak folk i lokalsamfunnet ønsket å få realisert.

 - Det har blitt artigere å drive butikk. Vi har fått flere positive tilbakemeldinger fra faste kunder og hyttefolk. Vi har også fått mange gode ideer fra andre nærbutikker, sier Anne og Per Gipling.

SE FILM:  Her kan du se filmen om Hongsand

Allsidig landhandel

Butikken på Hongsand har satset på å bygge ut en romslig kaffikrok/kafe, der det nå er strikkeklubb hver tirsdag. Lokalet kan også benyttes til filmkvelder og møter av ulike slag. Butikken har mulighet for å selge pizza og annen mat.

Roan-butikken er en moderne landhandel med salg av garn, jernvarer, fiskeutstyr og souvenir, i tillegg til dagligvarer. De forhandler også tilhengere, påhengsmotorer, motorsager og småbåter.

 Like ved butikken er det bygd gjestekai. Per Gipling ønsker å satse mer på båtturister som passerer Roan når de drar langs kysten. Nærmeste nabo til butikken er en campingplass:

 - Det er kjempegunstig å ha en butikk i enden av campingplassen. Det er en vinn-vinn situasjon både for oss og for butikken, sier Inger Lise Eian, daglig leder for Roan rorbu og camping.

 Stinn brakke

 Filmen om trønder-butikken er en av fire små dokumentarfilmer som Merkur har fått produsert for å vise samspillet mellom bygda og butikken. Filmen hadde premiere på Hongsand Dagligvare 1.november, i forbindelse med kampanjedagen for lokal handel.

 - Det var stinn brakke da filmen ble vist for første gang, forteller Per Gipling.

 Butikkparet på Hongsand tror på vekst og utvikling for lokalsamfunnet. Butikken har økt omsetningen etter at de satset på flere tilleggstjenester. De håper at satsingen på reiseliv, båt og fiske skal gi enda større aktivitet.

 - Jeg føler at jeg gjør noe positivt for bygda mi. Uten butikk ville bygdefolket måtte kjøre langt for å handle dagligvarer, sier Anne Gipling i filmen.