
Han henter kundene til butikken
Johan Nilsen-Nygård (61) hentet kunder til butikken sin. I 40 år har han kjørt varene hjem til dem etter handlerunden. – Johan må være verdens snilleste handelsmann, sier Anna Thomesen (89) til Avisa Nordland.
Kjøpmannen på Sandhornøy i Gildeskål kunne nylig glede seg over svært hyggelig medieomtale. «Service i særklasse» var overskriften på førsteside-oppslaget i Nordlands største avis.
Avisa hadde fulgt to eldre kvinner mens de ruslet mellom hyllene i nærbutikken Johan Nilsen-Nygård på Sandnes på Sandhornøy. Da hadde de nettopp blitt hentet hjemme og kjørt til butikken av sønn til butikkeieren.
Etter handlerunden setter de seg ned ved kaffebordet, der det står en hjemmebakt kake. Så kommer neste pulje med kunder inn butikken. Kvinnene møtes i butikken for å prate kjenning og spørre nytt.
Takknemlige
Kjøpmannen i Gildeskål kjører 8 mil pr. uke for å hente kunder som ikke kommer seg til butikken ved egen hjelp. Det blir mer enn 400 mil per år.

– Dette har blitt en del av vår livsstil, sier Johan Nilsen-Nygård til Avisa Nordland.
Anna Thomesen legger ikke skjul på sin takknemlighet. Hun har vært alene i 13 år, og har hatt stor nytte av å bli skysset til og fra butikken i alle disse årene.
– Det finnes ikke snillere folk. De bærer varene helt inn på kjøkkenet til meg, sier Anna.
Et handelssted
Familien Nilsen-Nygård har drevet med salg av dagligvarer på Sandnes i 40 år. Men på et så lite sted der ikke mulig å overleve uten å ha flere ben på stå på. Familie-firmaet Joh Nilsen-Nygård drives derfor som et handelssted der trelastavdelingen er den største bidragsyteren til driften. All varehandel går inn i det samme regnskapet.
– Vi hadde ikke kunnet leve av bare dagligvarene, forklarer Johan.
Butikken har da også langt mer enn melk og brød. Her er det nemlig noen for enhver, fra fiskeutstyr til jernvarer og hobbyartikler. I tillegg selger de drivstoff.
Står på pinne
Fritidsbeboerne legger igjen store summer årlig. For brødrene Johan og Helge står på pinne for alle, passer på å ha de vanligste varene klar i hyllene, og kataloger for bestilling av det meste til dem som kan vente over natten.
– Det er blitt lengre mellom butikkene i Gildeskål, og bare to på Sandhornøya. Dersom vi skal klare oss, må vi holde et høyt nivå på servicen, forklarer Johan Nilsen-Nygård til Avisa Nordland.