- Ikke nok å selge dagligvarer

Tilleggstjenester gir Matkroken Sørstraumen mange ben å stå på. Kjøpmann Liv Reidun Olsen legger mye kreativ kraft inn i driften av nærbutikken.  – Vi ville ikke ha overlevd dersom vi bare skulle satse på dagligvarer, sier hun. 

Liv Reidun ved kassa.jpg

SOMMEREN ER BEST: Halvparten av omsetningen i Sørstraumen kommer i løpet av de tre sommermånedene, forteller kjøpmann Liv Reidun Olsen. 

Det er tøff konkurranse om kundene i Kvænangen i Troms. Kommunen har fem dagligvarebutikker fordelt på 1300 innbyggere.  Nærmeste konkurrent, en Joker-butikk, ligger åtte kilometer unna.

Folketallet går nedover. Både skolen og barnehagen i Sørstraumen har stengt dørene. Men Liv Reidun Olsen tror likevel på vekst og utvikling. Hennes filosofi har vært å utvikle butikken som møteplass og tilby så mange tilleggstjenester som mulig.

- Jo flere grunner kundene har for å stoppe her, jo bedre er det, smiler hun.

Kaffe og bibliotek

Butikken på Sørstraumen var tidlig ute med å tilby en kafe-krok der kundene kunne møtes, for både mat og prat.  Her selges kaffe og vafler, og her blir små og store anledninger markert.  Butikken tilbyr også pc og trådløst nett. På datamaskinen ligger det et populært historisk arkiv med 3000 gamle bilde fra bygda.

Matkroken har avtale med kommunen om å fungere som servicekontor, med formidling av informasjon fra kommunen og med utlån av bøker og filmer fra biblioteket.  For dette får butikken 2000 kr for måneden. Butikken tar også imot forhåndsstemmer når det er valg.  Ellers har butikken tipping, noe lokalmat, noe lokal husflid og et lite medisinutsalg. Du kan også få kjøpt fiskekort og jaktkort.

Sørstraumen handel ute.jpg

VED E6: Butikken ligger like ved E6. Men kjøpmannen må kjempe for å få de mange forbipasserende til å stoppe opp for å handle. 

E6 suser forbi bare noen meter utenfor butikkdøra. Det er ikke selvsagt at de mange bilistene stopper for å handle i butikken, på veg til eller fra Finnmark.  Men Liv Reidun kan glede seg over et stort salg av drivstoff.  Av en samlet årsomsetning 7-8 millioner kroner, kommer 2,5 mill. kr fra salg av drivstoff.

Møte for «tre stammer»

Kvænangen har opp gjennom historien vært en møteplass mellom samer, kvener og etniske nordmenn.  Hver sommer drar reindriftssamene fra Kautokeino ut til området rundt Sørstraumen, der reinen har sitt sommerbeite. Samene gir butikken ekstra sommer-omsetning. Liv Reidun er opptatt av at butikken skal være en møteplass for ulike folkegrupper. Hun deltar aktivt i et kultur-prosjekt med fokus på møte mellom de tre «stammene».

I vår ble hele butikken malt utvendig, med tilskudd fra Merkur. Innvendig ble taket malt og lysarmatur skiftet. Nytt gulv og to nye frysere står også på investeringslisten.

- Jeg tror at en kjøpmann hele tiden må gjøre noe nytt. Men det er vanskelig å tjene inn igjen nødvendige investeringer i butikken. Det er også få personer å spille på i ei bygd med under 100 fastboende, sier hun.

Får energi av folk

Kjøpmannen gleder seg over etableringen av en ny næringshage i kommunal regi. Hun har startet med levering av fruktkurv til et lokalt firma og håper på flere kunder. Området rundt Sørstraumen har blitt et populært hytte-område, med 380 hytter og fritidshus. De bidrar godt til omsetningen i butikken.

- Jeg liker å jobbe på butikk og møte mennesker. Kontorarbeid er ikke noe for meg. Jeg får energi av folk. Sommeren er topp. Hos oss kommer halvparten av omsetningen i de tre sommermånedene, forteller hun.

Liv Reidun Olsen legger ikke skjul på at vinteren i Troms kan være tung, med mørketid og få kunder i butikken. Da gjelder det å gi de både lokale kunder og forbireisende mange gode grunner til å ta en tur på nærbutikken… 

Sørstraumen samefolk.jpg

SAMISKE KUNDER: Hver sommer får butikken i Søstraumen mange samiske kunder. Reindriftssamene fra Kautokeino har sitt sommerbeite i Kvænangen. De slår gjerne av en prat i kaffikroken.