Blåste liv i bygdas nedlagte butikk

Noen distriktsbutikker gjør det bedre enn andre. Kjøpmann Oddbjørn Lia og medarbeiderne hans på Langangen har klart å skape liv i en bygd som for kort tid siden var helt uten dagligvarebutikk.

Langangen_Mat.jpg

LANGE DAGER: Det er alltid noe å gjøre når man driver egen butikk. Ifølge kjøpmann Oddbjørn Lia (t.h.) jobber han om lag tolv timer hver dag. Her sjekker han innkjøpslisten sammen med deltidsansatt Joakim Welfler. Foto: Ida Hanstad, E24

For noen år siden ble nemlig nærbutikken lagt ned på grunn av økonomiske utfordringer. For de om lag 750 innbyggerne i bygda, som ligger mellom Porsgrunn og Larvik, ble naturligvis savnet etter en nærbutikk og en møteplass stort.

 - Jeg hadde lenge hatt lyst til å kjøpe den, og for tre år siden gikk avtalen i boks, sier Lia til nettsiden E24.

Han og kona Inger brukte et halvt år på oppussing og forberedelser, og i april 2010 åpnet den nye butikkeieren dørene. Etter hvert kom også post og tipping på plass, og litt etter litt så de også resultatet av mange lange arbeidsdager.

I 2011 hadde butikken driftsinntekter på 15,5 millioner kroner, mot 8,4 millioner året før. Resultat før skatt lå i fjor på 555.000 kroner, og pilene fortsetter å peke oppover.

Barselgruppe

Men han har ikke bare vært heldig. Siden butikken åpnet har ekteparettatt en rekke kreative grep for å trekke kunder. Blant annet serveres, wienerbrød og andre ting i deres helt egne kafé. Barselgrupper, lag, foreninger og spilleglade er blant gjestene som møtes her til faste tider.

- Den brukes av folk i alle aldre. Vi har for eksempel en godt voksen jentegjeng som kommer hit og spiller på hest til faste tider. Den eldste er rundt 90 år, og nåde den som sitter på stambordet deres når de kommer, sier Lia lattermildt, og legger til at det også arrangeres konserter og kunstutstillinger i kafeen.

Egen «tyttebærbuss»

Han har også gått til innkjøp av en gammel buss. Med den frakter han kunder ut på konsertarrangementer og andre ting, og transporten er helt gratis. I høst skal han frakte bygdas innbyggere ut i skogen for å plukke tyttebær. Tilbudet har ifølge Lia blitt svært godt mottatt, ikke minst blant de eldre.

- Annet enn at de kanskje kjøper noe etterpå, kan du si at vi ikke tjener noe på buss- og gåturene akkurat der og da. Riktignok er det likevel en investering, for slike ting fører til at folk får et nærmere forhold til oss og butikken, og dermed blir kanskje også lysten til å handle her større, sier Lia.

Fikk hjelp av Merkur

Ekteparet Lia har flere ganger blitt hedret for sin innsats. I år ble butikken kåret til årets sosiale møteplass i Nærbutikk-kjeden. Merkur-programmet, en statlig støtteordning for distriktsbutikkene, har dessuten kåret dem til beste markedfører i Telemark.

 Lia har helt siden starten vært involvert i Merkur-programmet, som blant annet hjelper til med å skaffe kontakt med leverandører, gi kjøpmennene bedre økononomiforståelse og andre ting.

- Uten dem hadde det nok ikke gått så bra. Vi har hele veien fått gode råd og veiledning, sier han til E24

Her kan du lese hele reportasjen i E24, inkludert video