Skal få lokal mat ut i lokale butikker

Lokalmat-produsenter i Hedmark og Oppland får ekstra drahjelp slik at de kan få produktene sine ut i butikkene i distriktet. Merkur-programmet samarbeider med kjedene for å få mer lokal mat ut i lokale butikker.

Lokalmat Vigdis.jpg

LOKALMAT-MEGLER: Merkur-konsulent Vigdis Myhre Næsseth har fått rolle som lokalmatmegler, og skal finne frem til lokale produsenter med produkter som passer inn i Joker, Spar og Nærbutikken. Kjøpmann Svein Kalkvik ved Joker Vingrom er blant de første kjøpmennene som får nyte godt av satsingen, som starter opp i Hedmark og Oppland.

12.juni skal interesserte produsenter samles på Lillehammer. Målsettingen er å få til en kampanje for lokal mat i butikkene i oktober. Prosjektet blir ledet av Merkur-konsulent Vigdis Myhre Næsseth.

– Det er allerede 20 produsenter som har meldt seg på til samlingen, uten at vi har vært i direkte kontakt med dem på forhånd. I tillegg har vi en liste over produsenter vi vil invitere spesielt, sier Vigdis Myhre Næsseth til Handelsbladet FK.

Testsalg i oktober

Merkur-programmet har gjennom flere år vært engasjert i lokalmat og arbeidet med å få lokale produkt ut i distriktsbutikkene. Tidligere prosjekt i Oppland har gitt mye kunnskap og gode erfaringer. Pluss ekstra inntekter for både lokalprodusenter og nærbutikker.

Når samarbeider Merkur-programmet med kjedene Joker, Nærbutikken og Spar. Vigdis Myhre Næsseth arbeider med å megle lokale produkter inn i de minste butikkene.

I oktober blir det testsalg i butikken i Hedmark og Oppland. Det er en målsetting å komme i gang med en landsomfattende kampanje i 2014, basert på de erfaringene som blir gjort i høst.

- Vi ønsker å posisjonere distriktsbutikkene som gode tilbydere av lokalmat, både for fastboende, tilfeldige kunder og hyttekunder. Det er økende etterspørsel etter lokalmat. Satsing på dette vil bidra til utvikling av viktige arbeidsplasser i distriktene, sier Vigdis Myhre Næsseth.

Må oppfylle kriteriene

Produsentene inviteres til samarbeid utfra bestemte kriterier. Enkelte av kriteriene er å ha de nødvendige godkjenninger for å drive næringsmiddelproduksjon, ha utstyrt sine varer med strekkoder, og å ha aktuelle produkter som forbrukeren etterspør. Dette skal i sin tur gi butikkene attraktive varer å tilby kundene.

– Hvilke typer produkter er dere på jakt etter?

 – Det skal gjerne være noe som skiller seg ut. Øl, for eksempel, er interessant. Det er jo kommet en del mikrobryggerier med høy produkt-kvalitet. Ellers ser vi blant annet etter kjøttprodukter, iskrem, søtsaker, ost og andre meierivarer. Det meste er av interesse om det tilfører butikkene noe nytt og ettertraktet, sier Vigdis Myhre Næsseth.

– Dere skal også bistå produsentene med kvalifiseringshjelp; hva ligger i det?

– Dersom vi oppdager et spennende produkt, kan vi for eksempel hjelpe til med å få på plass strekkoder, å utarbeide en salgsstrategi og bidra til gode løsninger, sier matmegleren, som ser at en del småskalaprodusenter kan ha behov for assistanse. Ikke minst når det gjelder emballasje.

– Det er mange som har gode produkter, men det er andre krav til pakningsdesign når det skal stå i en butikkhylle og selge seg selv, enn ved salg fra et gårdsutsalg eller Bondens Marked. Her finnes det støtteordninger som vi kan peke dem mot, slik at de kan få hjelp til å utvikle emballasjen, sier Myhre Næsseth til Handelsbladet FK.