Dødehavet skaper liv i bokhandel

Håndkrem og fotkrem fra Dødehavet har blitt en ny nisje for distrikts-bokhandelen på Finnsnes i Troms. Nå kan du få både hobby-artikler og velvære-produkt, i tillegg til god og allsidig litteratur.

Dødehavsprodukt.jpg

KREM I BOKHANDEL: Margunn Fagerhaug (t.v.) og Ingrid Fauske (i midten) ved Finnsnes Bok og papir lar Merkur-konsulent Elisabeth Gamst Mathisen (t.h.) få prøve håndkrem fra Dødehavet. Hyllene med velvære-produkt er strategisk plassert mellom inngangsdøra og kassa.

- Dødehavs-produktene har blitt veldig populære. Det er gode produkt, og de gir god fortjeneste. Slike tilleggsprodukt er viktig fordi de gir bokhandelen flere ben å stå på, sier daglig leder Ingrid Fauske ved Finnsnes Bok og Papir.

Flere bokhandler i distrikta er usikre på framtida. Stadig flere bøker blir solgt over nett. Og den tradisjonelle papir-boka møter økende konkurranse fra lesebrett og andre digitale plattformer. Mange bokhandler opplever derfor at bok-omsetningen går nedover.

Men Finnsnes Bok og Papir har fortsatt en sunn økonomi. Den eneste bokhandelen i regionsenteret for Midt-Troms har en stabil kundegruppe. Og bokhandelen har hele tiden sett hvor viktig det er å kunne tilby mer enn bare litteratur.

Ut på oppdrag

Klokken er halv sju om morgenen. Merkur-konsulent Elisabeth Gamst Mathisen står ved kaia i Tromsø for å gå om bord i ekspressbåten til Finnsnes, der hun skal besøke byens eneste bokhandel. Vinterlufta er skarp, men sjøen er rolig. I løpet av et år skal hun ha besøkt alle små bokhandlere i Troms og Finnmark.

Mathisen jobber for det statlige Merkur-programmet for distriktsbutikker. Oppdraget hennes er å gi råd og hjelp til bokhandler og dagligvarebutikker i distrikts-Norge. 70 bokhandler over hele Norge deltar i programmet, som er finansiert av Kommunal- og regionaldepartementet.

Finnsnes er en småby i vekst. Kommunen Lenvik har 11.300 innbyggere. Et nytt kjøpesenter ved sjøen har tatt kunder fra Storgata der Finnsnes bok og papir holder til. Bokhandelen lurer på om de også bør flytte inn i sentret. Men da vil de få langt mindre butikk-areal enn de har i dag.

Vil bygge om

Elisabeth Gamst Mathisen har med seg regnskapstall for de siste fem åra, pluss utskrift av en kundeundersøkelse som er gjennomført. Omsetningen ble redusert med to millioner kroner, da bokhandelen mistet salget av skolebøker i 2007. Men bruttofortjenesten har blitt høyere.

- Det er fint å se at dere har greidd å øke fortjenesten, på samme tid som omsetningen har gått tilbake. Det er meget godt jobbet. Det er viktig å satse på de varene som du tjener best på. Når du skal drive butikk, så er det tallet under streken som teller mest, sier Mathisen.

Ingrid Fauske og Margunn Fagerhaug deler på oppgaven som daglig leder for bokhandelen. De trives med jobben og er opptatt av å utvikle butikken. Nå vil de bygge om bokhandelen. I flere år har de hatt en stor avdeling med hobby-artikler fra Panduro. Denne avdelingen ønsker de å satse mer på. Det viser seg at det er mer lønnsomt å selge hobby-artikler enn bøker. Utvalget med kort skal også bli mer synlig. Dødehavsproduktene står strategisk plassert mellom inngangsdøra og kassa. Nå vil de også løfte fram barnebøkene, slik at de blir enda mer synlig for kundene.

Lokale bøker er best

Bokhandelen på Finnsnes er velfylt. Det ligger bøker overalt. Men varelageret er i største laget. Derfor er det en målsetting å få solgt ut eldre bøker.

Det er lokale bøker som selger best i distrikts-Norge. Lokale årbøker fra Lenvik og Senja ligger hvert år på salgstoppen på Finnsnes. Ei ny bok med lokal mat fra Senja var også veldig populær i fjor. Forfatteren Tore Skoglund bor på Finnsnes. Hans bøker selger derfor godt.

- Lokale bøker er kjempeviktig. Halvparten av de ti mest populære bøkene før jul, var lokale bøker, forteller Ingrid Fauske.

Bok & Media-kjeden som butikken på Finnsnes er en del av, er kjent for å ha et godt utvalg av kristen litteratur. Men butikken på Finnsnes har en mer allmenn profil enn tilsvarende butikker i større byer der det er flere bokhandlere.

Finnsnes Ingrid Fauske.jpg

LOKAL LITTERATUR: - Lokale bøker er kjempeviktig for en bokhandel i distrikta, sier bokhandler Ingrid Fauske på Finnsnes.

Bokhandleren på Finnsnes er opptatt av å bruke sosiale medier til markedsføring. De har egen Facebook-side der det blir lagt ut informasjon om nye tilbud og nye bøker.

Bestiller over nett

Så langt har ikke bok-salg over nett vært en stor utfordring for bokhandelen på Finnsnes. Men de er spent på hvordan utviklingen vil gå.

- Vi har forholdsvis voksne kunder. De vil heller at vi bestiller bøker som de kan hente i bokhandelen, i stedet for at de selv handler på nett. Vi har ganske mye bestilling over nett. Kundene synes at det er veldig greit, sier Ingrid Fauske.

Kjeden Bok & Media, som bokhandelen på Finnsnes er en del av, har også en nettbutikk som kundene kan bruke. Men det virker som om de fleste heller vil bruke sin lokale bokhandel.

- Opplever dere konkurranse fra nye digitale plattformer?

- Nei, lesebrett og andre digitale plattformer har ikke tatt helt av ennå. Det er noe spesielt med dette å kunne bla i ei bok. Salget av lydbøker har blitt mindre. Vi har noen faste kunder, med de er få, sier bokhandler Ingrid Fauske.