
Beste nærbutikk på Sørlandet
Matkroken på Indre Årsnes i Lillesand er kåret til Årets butikk på Sørlandet. I fjor økte omsetningen med 11 prosent og nå blir det planlagt utbygging for en million kroner.
Siden Marion Glamsland Berntsen og Bjarne Berntsen tok over landhandelen i Høvåg for fem år siden, har de hatt en økning i salget hvert år. I fjor passerte omsetningen 11 millioner kroner.
Turistbesøk er viktig på Sørlandskysten. Om sommeren kan Høvåg ha like mye besøk i løpet av en dag som de har på en uke ellers i året. Men kjøpmennene legger stor vekt på at butikken skal ha et godt og variert utvalg gjennom hele året.
Service og nye ting
Marion og Bjarne lytter til kundene og finner på nye ting. Hver torsdag er det utkjøring av varer til kunder som ønsker det. Stadig flere bestiller utkjøring og det er ikke bare eldre mennesker som benytter seg av tilbudet. Nærbutikken leverer også varer til de fleste barnehagene i Høvåg og til skolen.
En ny ting som nærbutikken har begynt med i år, er å tilby bedrifter pakker til de ansatte til jul. Det er en god del som benytter seg av dette.
Butikken er også opptatt av å spille på lag med lag og foreninger i bygda og gi for eksempel kreditt- og retur-ordninger.
Vil ha søndagsåpent
Matkroken Indre Årsnes tilbyr posttjenester, apotekvarer og blomster, i tillegg til dagligvarer. Butikken er et viktig samlingspunkt for fastboende i området.
Etter jul blir det søndagsåpen butikk på Høvåg. – Vi vil prøve å ha søndagsåpent hele året, så får vi se om kundene vil ha det, sier Bjarne Berntsen til Fedrelandsvennen.
Økende omsetning
Distriktsbutikkene på Sørlandet klarer seg rimelig bra i konkurransen mot de store dagligvarebutikkene i sentrum. Hittil i år har de små butikkene en vekst på 2,35 prosent, viser ferske handelstall. Dette skjer i en periode da handelen totalt sett går i null eller minus både på landsbasis og i Agder. Handelen i Kristiansand har for eksempel gått tilbake med 0,17 prosent.
– At butikkene på bygda i Agder klarer seg så godt, er både overraskende og svært gledelig. Det forteller at de satser riktig samtidig som kundene skjønner at de må bruke butikken for å bevare tilbudet, sier Merkur-konsulent Roy Michaelsen.