Åpnet bygdas nye møteplass

Butikken på Hongsand hadde akkurat fått ferdig sin nye kaffikrok, da kjøpmanns-kollegaer fra Helgeland og Nord-Trøndelag kom på besøk. Åpningsdagen ble dermed en god markering av Merkur-prosjektet for utvikling av butikken som møteplass.

Anne og Per Gipling_ Joker Hongsand_kafe.jpg

GLEDENS DAG: Anne og Per Gipling kunne åpne ny kafe-avdeling i butikken samme dag som de fikk besøk av de andre kjøpmennene som deltar i Merkurs prosjekt for utvikling av butikken som møteplass.

Nå har butikken i Roan muligheten for å tilby mat fra eget kjøkken. Bygdefolket har fått et helt nytt tilbud, takket være samarbeidet mellom Merkur-programmet og Anne og Per Gipling som driver butikken.

Joker Hongsand hadde tidligere en liten kaffikrok. Nå er butikken bygd om, slik at lokalet har blitt åpnere. Den gamle kaffikroken har blitt til en liten kafe-avdeling.

- Vi hadde ikke kunne gjort dette uten å få tilskudd til investeringene gjennom Merkur-programmet, sier kjøpmann Per Gipling.

Båt- og fritidsavdeling

Anne og Per Gipling er opptatt av å se muligheter der andre ser problemer. I 1997 flyttet de fra Trondheim til den lille kystbygda Roan, som ligger ytterst på Fosen. De overtok et gammelt småbruk som nærmest sto til nedfalls. I dag har småbruket blitt en liten perle. Og Hongsand handel har blitt en moderne og allsidig distriktsbutikk med stort utvalg av både dagligvarer og andre varer. Omsetningen nærmer seg 8 millioner kroner.

Butikken på Hongsand har både tipping, apotekvarer, kjøkkenutstyr og leker, i tillegg til verktøy, maling og pyntegjenstander. I underetasjen er en båt- og fritidsavdeling med alt fra plenklippere og motorsager til fiskeutstyr og gassgriller.

I etasjen over butikken er det fire utleie-leiligheter for turister. Ved sjøen er det anlagt flytebrygge, slik at også båtturister har lett tilgang til butikken. Like ved butikken blir det nå etablert en ny campingplass, i regi av grunneieren.

Byttehylle for bøker

Da butikken inviterte til folkemøte sammen med ordfører og Merkur-konsulent, poppet det opp med nye ideer og tanker om hva slags funksjon butikken skal ha som bygdas møteplass. En ide som ble raskt realisert, var etablering av en byttehylle for bruktbøker. Nå står hylla strategisk plassert ved siden av kafeen. Her er det fritt fram for å låne en bok eller gi bort brukte bøker du ikke vil ha lenger.

Butikken har også startet med strikkekafe hver tirsdag. Da samler 15-17 damer seg i butikken, for strikk og prat. Butikken har etablert egen avdeling for salg av garn. Et populært tilbud i en kommune hvor det er langt til nærmeste spesialbutikk for garn.

Per Gipling_Joker Hongsand_bruktbokbyttehylle.jpg

GOD IDE: Per Gipling etablerte byttehylle for bøker, etter innspill fra gode kunder på et folkemøte.

Ordfører Jan Helge Grydeland (Sp) sier at butikken på Hongsand er en viktig del av næringslivet i kommunen:

- Jeg er blant dem som bruker denne butikken daglig. Jeg får kjøpt alt jeg trenger her. Dessuten opplever jeg at kundene blir møtt på en god måte, sier han.

Dynamiske butikker

Joker Hongsand var en av fem butikker i Trøndelag som fikk besøk i forbindelse med tredje samling i prosjektet «Butikken som sosial arena» sist uke. De 17 kjøpmennene som deltar i prosjektet, fikk også se hva som har skjedd med E. Hopstads Enke på Bessaker i Roan, Seierstad Dagligvare på Jøa i Fosnes, Joker Foldereid i Nærøy og Coop Kongsmoen i Høylandet.

Daglig leder Helge Schei i Merkur er godt fornøyd med både rundturen i Trøndelag og utviklingen i butikk-prosjektet:

- Butikkene er godt på vei til å gjøre mye av det som vi håpte de ville få til. Det er fint å se butikker med så mye dynamikk og vilje til utvikling, sier Schei.

Prosjektleder Line Tellemann sier at prosjektet har ført til tettere kontakt mellom butikken og kommunene. Det har også blitt tettere kontakt mellom butikk og bygd:

- Bygdene har blitt bevisste på at butikkene vil gjøre noe for dem, utover salg av dagligvarer. Bygdefolket har også blitt mer bevisste på butikkens rolle og situasjon, sier hun.

Prosjektet «Butikken som sosial arena» startet høsten 2012 og skal avsluttes neste høst. Det vil da bli gitt ut en rapport, med tips og råd til andre kjøpmenn som også vil utvikle butikkene sine som bygdas møteplass.