
“Uten butikk vil bygda dø”
Nærbutikken er avgjørende for at folk skal bo og trives på bygdene. Uten tilgang på en nærliggende dagligvarebutikk med god kvalitet, er det vanskelig å få folk til å bosette seg utenom byer og tettsteder. Butikken er like viktig som skole og barnehage.
Dette er erfaringen etter 18 års arbeid med butikk-utvikling og bygde-utvikling, i regi av Merkur-programmet. Programstyret mener der er
viktig at dette budskapet kommer klart fram også i høstens valgkamp.
Butikken er bådeet salssted for dagligvarer og en viktig møteplass i bygda. De flestebutikker har en kaffikrok der bygdefolk kan møtes. Utvikling av butikken som sosial arena er et viktig satsings-område for Merkur-programmet.
Bygdenes servicesenter
Butikken i distrikta er i ferd med å bli bygdenes servicesenter, med post, tipping, apotekvarer, lokal mat, kommunal informasjon, drivstoff og turist-formidling. Slike tilleggtjenester gir butikken flere bein å stå på. Samtidig får folk på bygda et bedre tilbud.
De fleste små butikker sliter med økonomien. En rapport fra Institutt for bransjeanalyser (2012) viste at 4 av 10 distriktsbutikker har så dårlig økonomi at videre drift står i fare. Butikkene er derfor avhengig av noe støtte fra stor-samfunnet, for den funksjonen den har som infrastruktur i distrikts-Norge.
Stortinget opprettet i 1995 et statlig program for utvikling av distrikts-butikker. Merkur-programmet har tverrpolitisk støtte i Stortinget og er i dag et viktig verktøy for Kommunal- og regionaldepartementet i arbeidet med å bygge opp under levende og attraktive lokalsamfunn.
800 butikker har fått hjelp
Nærmere 1000 kjøpmenn fordelt på 800 butikker har så langt deltatt i Merkur-programmet. Nye kjøpmenn får tilbud om et kompetansehevende kurs som går over et år, med god oppfølging underveis. Målet er at kjøpmannen skal å utvikle butikken sin, i nært samspill med bygda. 85 kjøpmenn deltar i slike program i 2013.
Merkur-programmet gir også oppfølging i form av konsulenthjelp, butikkbesøk, nettverksarbeid og konferanser. Merkur har 10 godkjente konsulenter fordelt utover hele Norge. Mange bygdelag får hjelp til å etablere nye folkeeide butikker, når den gamle kjøpmannen vil gi seg. De siste ti årene er det lagt ned få butikker i distrikts-Norge.
Bokhandlere i distrikta deltar også i Merkur-programmet. Så langt har 70 bokhandlere deltatt i kompetanse-programmet Merkur Bok.
Støtte til utbygging
Merkur-programmet forvalter en statlig investeringsstøtte-ordning for distriktsbutikker på vegne av Kommunal- og regionaldepartementet. Stortinget har bevilget 45,7 mill. kr til Merkur-programmet i statsbudsjettet for 2013. Av dette går 32,7 mill. kr til nødvendige investeringer i butikk og drivstoff-anlegg. Resten går til kompetanseheving, prosjektmidler og administrasjon.
I løpet av de tre siste årene har over 400 butikker fått støtte til investeringer knytt til kjøl/ frys, data, kaffikrok, påbygg eller liknende. 41 butikker fikk støtte til investeringer knytt til salg av bensin og diesel i 2012. Målet med støtteordningen er å heve kvaliteten på butikkene, gjøre dem mer lønnsomme – og gi et godt tjenestetilbud til lokalbefolkningen. Uten butikk vil bygda dø.