
Endelig overskudd – etter åtte år med negative tall
To år med aksjonsgruppe og stort engasjement fra medlemmene har gitt resultater. Omsetningen hos Coop-butikken på Ekne har økt med en million. For første gang på åtte år viser regnskapet pluss: 6.000 kroner.
– Hadde ikke denne butikken vært en del av Coop, hadde dørene vært stengt for lenge siden, sier butikksjef Monica Tørring Veimo til internbladet ICoop.
For vel to år siden var butikken i Levanger truet av nedleggelse. Ledelsen i Coop Inn-Trøndelag kom til Ekne og innkalte til folkemøte. Budskapet var krystallklart: Omsetningen i butikken var så liten at videre drift ikke kunne forsvares.
Men Eknesbyggen nekta å godta kroken på butikkdøra. Det ble etablert en lokal aksjonsgruppe. Forretningen ble ombygd og modernisert. Og de 200 husstandene i bygda ble oppfordret til å ikke bare tenke lokalt – men også handle lokalt i bokstavelig forstand.
Kniven på strupen
Fokus på butikken og lokal handel har gitt gode resultater for butikken på Ekne. Omsetningen har økt med en million, til 4,9 millioner kroner.
– Butikken er et felleseie. Etter at vi fikk kniven på strupen, har medlemmene virkelig tatt medeierskapet på alvor. Nå har vi fått en trend der folk ser hvor viktig det er å handle i nærbutikken sin. Dessuten tror jeg at stadig flere ser hvor viktig butikken er som sosialt samlingspunkt og en viktig bærebjelke for bygda, sier Monica Tørring Veimo til Coop-bladet.
– Jeg har registrert at de som allerede har handlet fast her, nå handler mer. Noen nye kunder har vi også fått, legger hun til.
Tre gode tips
Butikken på Ekne har en egen aksjonskomite, med det treffende navnet «La butikken leve». Komiteen har jobbet aktivt både med opprustning av butikken og informasjon om det tilbudet som bygda har. Før jul ble det organisert dugnad med montering av nye hyller og reoler langs den ene veggen. Det er også investert i nye frysere og nytt utstyr for frukt og grønt, finansiert med støtte fra Merkur-programmet.
Aksjonsgruppa har tre gode tips til andre som er opptatt av å redde utsatte nærbutikker:
- Gjør lokalbefolkningen oppmerksom på butikkens betydning som sosialt samlingspunkt.
- Sørg for å holde trykket oppe gjennom regelmessige informasjonsbrev.
- Opprett en Facebook-gruppe og del informasjon og bilder regelmessig.